Hejsan, jag har ett stort 100 år gammalt hus som står på sinnergrund (slaggprodukt från järnverk som gjutits i block) mellan 70 - 110 cm ovan jord och resten under jord. Det är 240 cm högt i källaren (utom i ett knäppt rum bakom garaget med upphöjt jordgolv och här är grunden inte så djup utan bara ungefär 170 cm). Sinnerstensblocken står troligtvis på stenblock enligt några gamlingar från trakten som har erfarenhet av den här typen av grund. Dom har grävmaskiner men törs inte ta risken att gräva nära grunden eftersom vi inte vet hur det set ut där nere. Dom har erbjudit sig att gräva men då får jag ta all risk.
Dagvattnet från taken går ner i jorden men stenkistorna har satts igen så det rinner inte undan. Kommunen har nu fixat så att jag har fått dagvattenavlopp nu så jag vill nu koppla allt dagvatten dit.
Eftersom jag inte vill gräva nära grunden så tänkte jag gräva 2 meter från huset och lägga markavloppet på ungefär 70 cm djupt.
Har funderingar på att samtidigt lägga i dräneringsrör i samma hål men vet inte vad som är lämpligt ?
Ska jag lägga dräneringsrören :
- Bredvid markavloppet
- 10 cm under markavloppet i dräneringsgrus
- Så djupt att dräneringen kommer under husgrunden
- Inte alls, det är kanske ingen mening att dränera 2 meter från huset
Tacksam för goda råd
Gubbis