Byggahus.se

Markarbetena kan bli dyr överraskning

7k läst  21 svar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 8
    Markarbetet är ofta den stora osäkerhetsfaktorn när man ska bygga nytt. Det kan bli en mycket dyr överraskning och utan en geoteknisk undersökning är det svårt att säga vad som döljer sig under ytan.

Du kan läsa artikeln här: Markarbetena kan bli dyr överraskning

2. E
    Anonym
    Skrivet av: Per Lindqvist

att lita på en så kallad geoteknisk undersökning är bara säkert i ett enda fall och det är när marken är mer eller mindre obrukbar pga smacklera eller myr mark eller liknande
    vid 90% av alla fall jag grävt där det gjorts en geo undersökning har den varit fel!
    man har tex skrivit 2 meter till berg fast det varit 4,5 meter till berg och det pga att så fort teknikern träffar en sten i marken skriver han berg i protokollet!
    när man sedan gräver där blir läget ett helt annat!
    och kostnadskalkylen faller platt! ofta kostar den geotekniska undersökningen lika mycket som extra arbeten för oväntade markbeskaffenheter!

• Svara
  3. E
    Anonym
    Skrivet av: Sj6

Precis min tanke när jag läste artikeln. Är väl bättre att ta hand om problemet på ett korrekt sätt när de dyker upp efterhand som man gräver?

• Svara
  4. E
    Anonym
    Skrivet av: Andreas

Hallå Per!

Mycket intressant läsning, vi är precis i startgroparna till att börja bygga och håller på att välja tomt.......

Men om jag förstår dig rätt, så måste det enklaste och billigaste sättet alltså vara att hyra in en grävare som "provgräver" för att kolla hur det ser ut under ytan eller?

Mvh Andreas

• Svara
  5. E
    Anonym
    Skrivet av: Anna

Det vore väldigt intressant o få veta svaret på Andreas fråga då vi också är i startgroparna med att köpa tomt. Det känns väldigt osäkert när man inte själv kan se hur det ser ut under marken...

Hoppas på ett snabbt svar!

MVH
    Anna

• Svara
  6. E
    Anonym
    Skrivet av: Hej Anna och Andreas!

Tyvärr är det väldigt få säljare av tomter som skulle okej:a att ni provgräver innan köp eftersom man luckrar upp marken. I ett scenario där ni inte köper innebär det att nästa potentiella köpare troligen måste rätta sig efter VART ni grävt.

• Svara
  7. E
    Anonym
    Skrivet av: Tom

Hej,

Det finns nog inget allmängilltigt svar på dessa frågor men jag delar gärna mina erfarenheter från markarbeten.

I vårt fall hade vi två flacka "bergspucklar" som stack upp ca 50 cm ovan marknivå. Dom har vi sprängt.
    Man betalar ungefär 800 kr per "enhet" för sprängning.
    En "enhet" är en kubikmeter för berg ovan jord. För berg under jord räknar man en kvadratmeter.
    Tillkommer gör etableringskostnad (ca 10.000 kr), besiktning av kringliggande fastigheter (ca 6-10.000 kr per hus) samt bortforsling (ca 2.000 kr per lass).
    Ett lass är typ 2-4 kubik.
    Verkar inte så farligt men jag tyckte att det blev skitdyrt att bara spränga några små bulor...

Vi hyrde en grävare som grävde runt på tomten. Några timmar (en knapp dags arbete) ligger på ungefär 6-10.000 kr. Ingen markkonsult (typ Sweco) utan en vanlig markentreprenör.
    Priset beror givetvis på hur länge grävaren är där och eventuell "etableringskostnad" (dvs för att grävaren ska kliva ur sängen och köra dit grävmaskinen).

När vi grävde gick vi på berg bara 30-40 cm under markytan. Trots att berget ligger så "grundt" så tycker de bedömmare vi pratat med att det är bra eftersom det blir "rock solid" att bygga på. Huset behöver höjas något mer än normalt eftersom det finns någon regel som säger att det måste vara 70cm-1m mellan berg och parket.

Denna info kanske inte hjälper i Era specifika fall, men hoppas det är nyttig input ändå.

• Svara
  8. E
    Anonym
    Skrivet av: AndreasW

Vi har liknande situation, sprängda bergsblock ca 30 cm under gräsmattan där vi tänkt bygga ut. Undrar on någon vet hur mycket hus runt omkring som måste undersökas. Vi är i ett villaområde med små tomter så rör det sig om stor radie så springer det snabbt iväg enl. exemplet ovan.

• Svara
  9. E
    Anonym
    Skrivet av: Gäst

Tack för kommentarerna! Man kanske kan ta någon Klass på högskolan som läser geologi " och ge dem några spadar ;D

• Svara
  10. E
    Anonym

Om geoteknikern har stannat för en sten så har han borrat med en "mjuk metod", t.ex Viktsondering (det står Vim i protokollet). Detta gör man för att se om man kan bygga utan att gräva, dvs för att räkna ut hur stora sättningarna blir. Sannolikt har han då kommit fram till att jorden ska skiftas ur och grävmaskinisten blir inkallad.

Vill man hitta berg används så kallad Jord-berg sondering, med den kan man köra 10 meter i berg om det behövs, det klarar ingen grävmaskin. Enligt standard måste man borra 5 meter för att säkerställa att det är berg man hittat, men oftast kör man bara 3, även det mer än en grävare klarar.

För att tyda geotekniska undersökningar, se www.sgf.net under "publikationer" finns en PDF

• Svara
  11. E
    Anonym

Kan inte grävmaskinisterna utbilda sig till Geotekniker då? På så sätt kan de först kolla och sen gräva. Hade de fel i första läget så får de bära dem kostnaderna och hade de inte fel så har de tjänat en extra hacka! =)

• Svara
  12. E
    Anonym
    Skrivet av: Robert Carlsson, Maskinservice i Eskilstuna

Jag jobbar med att bl a göra grunder och undrar vem som gör grunder för 1500:-/m2? Mig veterligen finns det ingen som gör bra grunder för dessa pengar.
    Däremot en enklare garagegrund får man för dessa pengar men här handlar det väl om villagrunder? Då ska det vara VVS, golvvärme med mer och sånt kostar det också.

• Svara
  13. E
    Anonym
    Skrivet av: Göran Lundin

vad kostar bara schaktning o bortforsling av massor samt återfyllning per m2 för en husgrund/plata, OBS ej någon gjutning bara grundjobbet inkl material före själva platan.

• Svara
  14. E
    Anonym
    Skrivet av: alf

Betalade 250 000 för sprängning, grävning för grund på120m2
    Sprängning i snitt 1,5 m djup inkl besiktning av 3 fastigheter. Nedgrävning+utfyllnad av "sumphål" 20m2 yta 2,5 m djup.
    Ifyllnad 16-32 makadam för leca grund 0,2m).
    Inläggning av slang/rör VA,tele 20m (i uppfart)+dränrör runt hus
    Läggning av dagvatten till infilt. bädd 60m+2 dia 400 brunnar för dagvatten/dränering.
    Rengrävning och utfyllnad 0-100 + 0-32 bärlager för uppfart 7x15m (ca 50m3)
    Det var ett ok pris,

• Svara
  15. E
    Anonym
    Skrivet av: Torsten Resar

Alf.
    var priset inkl grunden?
    Var det platta eller torpargrund?
    Var i Sverige ligger huset?
    Torsten

• Svara