Byggahus.se

Markarbeten för garageplatta vs. husgrund

1. D
    Medlem · Västra Götaland · 522 inlägg

Don_Tom

Medlem
    Har ett par frågos som säkert besvarats flera gånger på forumet, men jag kan inte riktigt få bilden klar för mig.

Vi gjorde en geoteknisk undersökning på vår tomt och rekommenderades då ett schaktdjup på 70cm från ursprungliga 40cm. Detta för att komma ned till "styv lera". Eller hur det nu var. Sedan gissar jag att man fyller upp med:

1. Grovt makadam
    2. Finare makadam närmare ytan

Vidare offererade vår markentreprenör hårdgjorda ytor där man alltså gräver bort matjorden (ca 30cm), lägger geotextilduk och sedemera fyller med grus(?).

I den ursprungliga planen tänkte vi gjuta en platta för garage "efter ett tag", alltså inte i samband med husbygget. I samband med husbygget tänkte vi endast göra hårdgjord yta där bilen skall stå.

Min fråga är nu om man s a s "direkt" på den hårdgjorda ytan kan gjuta plattan, eller om man i likhet med husgrunden, måste schakta djupare och fylla mer?

Antar att det smartaste vore att direkt gjuta både husplattan och garageplattan, men som vanligt finns det ekonomiska hinder för allt för stora utsvävningar.....

Alla råd och tankar mottages tacksamt.....

2. M
    Medlem · 892 inlägg

Re: Markarbeten för garageplatta vs. husgrund

Hej!

Jag ska försöka reda ut detta lite för dig.

På schaktbotten lägger du geoduk och fyller med exempelvis 0-150 upp till den tidigare tänkta nivån på -30 cm. Med fördel byter du ut de översta 10cm mot 0-35 för att få en tätare yta (för att makadamen inte ska rinna ner i sprängmassorna).

Detta skall givetvis komprimeras ordentligt. Kör med en 500kg padda och padda max 40cm i taget (enl. bygg-AMA). 5-6 överfarter krävs.

Hur du gör sedan beror lite på hur ytan ser ut. Valde du att lägga 0-35 på toppenoch har fått en helt tät yta så kan du lägga makadamen direkt på. Är det däremot håligheter och sådant så rekommenderar jag att du lägger en geoduk först. Du bör ha minst 15cm makadam under huset, så lägg ut ca 17-18cm och packa detta. Utläggningen av makadam görs så noggrant som möjligt för att underlätta sättnignen av kanelementen. Makadamen kan du packa med en 150kg padda, 5-6 överfarter. Använd stenkross 8-16.

Du får INTE fylla hela schakten med makadam, eftersom du då åstadkommer du en underjordisk vattentäkt.

När det gäller garaget så kan du göra på samma sätt med det, men strunta i att lägga på makadamen. Du bör höra med din geokille om du verkligen behöver schakta 70cm för ett garage, det låter skumt.. Annars är det samma förfarande med geoduk på schaktbotten, eventuellt 0-x material som packas och därpå makadam, minst 15cm.

Dräneringen till allt detta lägger du i makadamen, alltså OVANPÅ 0-X materialet.

Jag hoppas jag har har förklarat bra nog, annars får du hojta till..

//Magnus

• Laddar…
  3. D
    Medlem · Västra Götaland · 522 inlägg

Don_Tom

Medlem

Tack så mycket Magnus_Nordmark. Du är kunnig verkar det.

Men det sista Du skriver beträffande grundläggningen för garaget får jag inte helt klar för mig. Som jag tolkar Dig är det:

1. Schaktning till djup 70cm
    2. Geoduk
    3. Sten (0-150) till nivå 0-30cm
    4. Sten (0-35) till nivå 0-10cm
    5. Komprimering
    6. makadam till grundnivå +5cm
    7. Komprimering (igen?)

Precis som Du skriver verkar det märkligt att behöva schakta så djupt för garaget, men det skall vi kolla med geoteknikern - för han varken skrev eller nämde att samma schaktdjup inte behövdes för garaget.....

4. M
    Medlem · 892 inlägg

Det ser i princip bra ut, MEN! Komprimera varje fraktionslager! Så lägg till komprimering mellan punkt 4 och 5! Även makadamen måste komprimeras. 0-x materialet körs lämpligen med en 450kg padda och makadamen med en 150kg padda. 4-5 överfarter.

Om du vill vänta med att gjuta så följ din lista till och emd punkt 5, och lägg makadam när du ska gjuta sedan.

Men som sagt, att schakta 70cm verkar väl bra. På "vanliga" garagebyggen så schaktar man bort matjorden, lägger geoduk och sedan makadam direkt. SÅ, om geoteknikern tillåter, är kanske en bra väg för dig att ha geoduk, 20cm 0-35, 15cm makadam och sedan isolering och betong...

Vore intressant att höra vad ni kommer fram till...

//Magnus

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.