markarbete själv? och andra tillkommande kostnader

285 läst  4 svar

1. D
    Medlem Nivå 1
    Tjena!

Funderar nu på att bygga ett lb-hus eller liknande, håller på att ta in offerter.. och slogs av en fundering

Ser att det sticker iväg för många på markkostnaden och säljaren ville räkna med 100,000 för extra fyllnadsmassor, men vi ligger redan över budget så vi vill inte riskera nån extra kostnad där, inte ens dom där 100k

Vi är väl inte direkt några markarbetare eller maskinförare men vi äger en egen hjullastare o får låna en grävmaskin gratis av en släkting, så om vi skulle gräva ur själva och se och om det behövs fyllas mer än 0,5m så gör vi det själva upp till 0,5m djup, då kan det väl inte tillkomma en krona? Eller? Någon annan som gjort så?

Det kommer ju kosta oss några kronor i soppa o ev extra bärlager/kross men då har vi ju iallafall stenkoll på kostnaden på förhand istället för att det ramlar en en extra faktura på 200,000 mitt i allt

Tar gärna tips o varning på andra kostnader än markarbetet som kan tillkomma efter byggstart

Följande ingår hos t.ex. LB-Hus

Schakt
    1 Vegetationsmassor/morän eller lera avtages, max 0,5m och uppläggs på beställarens tomt inom 5 m. Dränering, grus/sand och makadam
    2 Dräneringsledning av korrugerade PVC-rör diameter min 80 mm.
    3 900 kg grus/sand samt 300 kg makadam per m² betongsplatta. Tjälisolering
    4 Tjälisolering av cellplast utanför husgrunden ingår efter tjälriskklass.

Grund
    5 Cellplastisolering 300 mm i 3 skikt (vid kopplat garage och förråd 200 mm i 2 skikt) med förskjutna skarvar.
    6 Sockel av prefabricerat kantelement höjd minst = 400 mm (vid kopplat garage och förråd minst = 300 mm)

2. S
    Medlem Nivå 7
    Jag bygger och min byggare behövde typ 2 veckor och 2 man för att färdigställa grunden. Då var det redan avrakat av firman som rev huset som stod där innan. Jag skulle inte själv göra det där jobbet om jag inte var kunnig. Grunden är ju liksom basen i bygget, blir det fel där så blir allt fel.
    Jag vill inte låta negativ men du måste ha en buffert. Jag trodde jag räknat med allt men det har trots totalentreprenad tillkommit småsaker som jag inte tänkt på. Dessutom fick vi fylla lite extra grus men det visste vi kunde komma så det är inte husleverantörens (annan än LB) eller entreprenörens fel (som jag förresten är supernöjd med).
    Dock ville vi ha lite extra fint kakel, bättre golv, bättre köksskiva, köksskåp mm och vips hade 100k försvunnit... Detta är val som oftast kommer efter du skrivit kontrakt då det är extra val

För jag gissar att om ni har kakel och klinkers som ingår i priset så är det till xxx kr/m2? Sedan kostar stora och rakskurna klinkers o kakel extra i arb kost, i vårt fall ca 400kr/m2 extra... . Samma med köket, oftast ingår ett kök men när man börjar kolla så inser man att nej det där är inte vad vi ville ha, och vips ryker xkkr till.... Så har ni inte buffert så se till att ha det, för det kommer extra kostnader. Jag har bla räknat lite lågt på trädgården.

Redigerat
  3. R
    Medlem · Nivå 14
    Ni kan få svårt att få några garantier på något som har med grunden att göra om ni gör delar själv. Det kan vara så att ni inte ens får vara på byggplatsen om det är en totalentreprenad.

Vad visade markundersökningen? Säger den att det måste ner mer än 0,5m kan jag inte tolka det annat än att det blir tillkommande.

Shiraz gillar
  4. E
    Tillbyggare · Nivå 8
    Instämmer med shiraz.
    Det måste finnas en buffert på ett husbygge på ett par hundratusen för oförutsedda utgifter. Att bygga hus är långt ifrån lätt och det går sällan helt som planerat hur kunnig man än är så finns det faktorer man inte kan styra över.

Gällande din frågeställning så är mitt tips att kommunicera detta med markentreprenören och kolla hur dom ställer sig till detta. Sedan tycker jag att ni ska diskutera med banken gällande bufferten så det inte tar slut på pengar innan bygget är klart. Då kan det bli dyrt.

5. S
    Medlem Nivå 7
    Kan även bli så att banken inte vill låna ut om ni säger att ni fixar grunden själva. Vi fick höra av flera banker att de bara lånar till totalentreprenad. ..

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: