Har denna klipphäll på tomten där jag tänkt bygga en sällskapsyta i form av en trätrapp med djupa steg som man kan sitta på.
Det slog mig dock nyligen att betong skulle kunna vara ett alternativ för ett mer hållbart resultat som visuellt smälter in i klippan mer men jag har noll koll på hur lämpligt förarbete/markförarbete ser ut.
Tanken är att "trappen" ska byggas på jordmassorna som syns i mitten av klippan. Jorden är mycket kompakt och fylld av tjocka rötter och sten. Det har tidigare stått någon form av byggnad på jordplätten där enbart två stora kreosot-impregnerade balkar fanns kvar då vi flyttade in så jag gissar att bärigheten är bra.
Hur går man vidare om man nu väljer betong? Vill isåfall gärna slippa gräva ur jordmassan men snarare förbereda den för gjutning. Vad vore ett lämpligt förarbete?
Mottar gärna också tips på lämpligt markarbete om jag nu väljer att gå vidare med trä. Vad för markduk? Hur förbereda inför markduk? Toppa med vad?
Spontant känns det som att gräva bort jorden är det du isf bör göra, iallafall där trappen skall vara.
Men det kanske inte behövs helt på alla ställen om det är väldigt djupt?
Om du gräver bort ca 10-15 cm jord, och sedan lägger markduk + singel under så borde du kunna gjuta på det - men ngn slags förankring i klippan kan nog vara bra ?
Se till att det är bra dränerat under bara så inte ett häftigt regn spolar bort trappan, eller om den är förankrad -all jord under trappan...
Spontant känns det som att gräva bort jorden är det du isf bör göra, iallafall där trappen skall vara.
Men det kanske inte behövs helt på alla ställen om det är väldigt djupt?
Om du gräver bort ca 10-15 cm jord, och sedan lägger markduk + singel under så borde du kunna gjuta på det - men ngn slags förankring i klippan kan nog vara bra ?
Se till att det är bra dränerat under bara så inte ett häftigt regn spolar bort trappan, eller om den är förankrad -all jord under trappan...
Stort tack för tips! Det är nog ganska djupt på större delen av "jordplätten". Balkarna som jag nämner i originalinlägget satt förankrade i jorden med grovt armeringsjärn som var nerslaget säkert en halvmeter. Tror mer på ditt tips att gräva bort 10-15cm och förankra med armeringsjärn både i jorden och i berget.
Visst är det då exponerad jord -> markduk -> singel -> betong?