Behöver lite råd och råd. Ska anlägga ett trädgårds rum på ca 100 kvm.

Det blir ett växthus, någon buske, rabatter och köksträdgård. Mellan allt detta är tanken att vi ska ha något grus tex makadam 4-8 på toppen.

Har redan grävt bort gräsmatta. Och nu undrar jag om det räcker det med N1 markduk på jorden?

Vad lägger jag på duken och hur tjocka lager? Stenflis 2-5mm i botten för att jämna till? Behöver man padda? Och sedan gårdsgrus 4-8 ovanpå fliset? Eller bör man ha nåt grövre grus/bergkross i botten ovanpå duken? Jobbet blir helt utan maskiner så det måste gå att handskotta.

Troligtvis blir det inga markplattor, möjligtvis bara några få här och där.

Belastningen blir ju inte hög, vi ska bara promenera där, men vill ha duken för att inte jorden ska blanda sig med gruset, och att det håller borta jordogräset.

Claes Sörmland
Behöver du ens duk? Ut med ett bärlager 0-32 eller 0-18 mm. Kompaktera, gärna med vibbra men vattenpackning, trampning och jungfru fungerar också. Och sen gårdsgrus på det.

Redigerat:
  • Gilla
LFN
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Behöver du ens duk? Ut med ett bärlager 0-32 eller 0-18 mm. Kompaktera, gärna med vibbra men vattenpackning, trampning och jungfru fungerar också. Och sen gårdsgrus på det.
Det är något lerig gräsmattejord i botten. Vill ju inte att bärlagret ska blandas med jorden så det blir lättare för ogräs att få fäste. Därför tänkte jag markduk först.

Förresten så tänker jag att 0 fraktion i bärlagret kan dra till sig myror. Och det är väldigt lite önskat.

Redigerat:
Om du ska ha duk se till att lägga på ordentligt med kross på så att den inte kryper upp med åren. Jag la duk, 15cm 0-16 och sen 3cm singel. Packningen bestod i att jag la ut krosset på hösten, vattnade, lät det ligga över vintern så naturen fick göra jobbet. Vet dock inte om det funkar att göra så utan nollfraktion.

Även jag ifrågasätter behovet av duk. Nu la jag ändå duk hemma men i efterhand känns det som det kanske var onödigt. De gamla grusgångarna från 50-talet har inte duk och de är inte igenväxta. Dock är det ett
djupt lager sand under, säker 20-30 cm, under detta lerjord och sprängsten. Ogräs kommer växa oavsett så får man rensa och kratta varje år.

• Gilla
LFN
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.