Byggahus.se

Markarbete före bygganmälan?

1. N
    Medlem · 94 inlägg

Nybyggare_Gbg

Medlem
    Nu har vi äntligen fått vårt bygglov!

Stadsbyggandskontoret har muntligen sagt att det är Ok att börja med markabeteten  utan att ha lämnat in bygganmälan.

Vad säger forumet om detta?

Vi har ännu inte alla tekniska beskrivningar och kvalitetsansvarig klar men vill komma igång med sprängning och makadamisering så snart vi kan.

Kan vi sätta igång direkt utan risk för problem? (området ligger utanför detaljplan men inom tättbebyggt område)

2. J
    Medlem · 395 inlägg

jimata

Medlem

Re: Markarbete före bygganmälan?

Du bör INTE spränga innan du har haft byggsamråd däremot kan du nog täcka av marken och förbereda för sprängning.

3. M
    Medlem · 843 inlägg

MrMagic

Medlem

När jag frågade fick jag svaret att grävning etc var ok, men INTE påfyllnad av annat mtrl. I nästa andetag berättade sedan handläggaren att han inte tänkte åka dit och kolla (mao återfyllning var också OK så länge ingen klagade....)

4. P
    Medlem · 25 inlägg

Per_B

Medlem

Sålänge allting går bra så kommer det aldrig att vara några problem, skulle det däremot gå åt skogen så kommer det krävas att papper är i sin ordning. Dvs det fungerar som vanligt.

5. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Det är ju upp till den kvalitetsansvarige att ta ställning till om det är ok att återfylla eller ej, inte kommunens handläggare! (Nu talar jag om återfyllnad under husgrunden, i trädgården spelar det ingen roll)
    Återfyllnad under och kring grundläggningen är omgärdat med många krav. Schaktbottenbesiktning ligger på KA:s ansvar att det utförs. Ibland behövs det packas och då skall packningsprov göras. Det är också viktigt att återfyllning görs med rätt material.

Att däremot grovplanera tomten och gräva ut för grunden är tämligen riskfritt innan samråd och bygganmälan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.