Byggahus.se

Manskapsbod  = blivande fritidshus

1. G
    Medlem · 10 inlägg

galliano

Medlem
    Funderar på att köpa en tomt i ett fritidshusområde.
    För att komma så billigt undan som möjligt tänker jag "börja" bygga med två manskapsbodar som grund.
    Har en del ideeér om vad som ska göras...
    Har ni några tips?

2. D
    Medlem · 318 inlägg

dymlingen

Medlem

Re: Manskapsbod  = blivande fritidshus

Tänk på att en vanlig manskapsbod på hjul har ganska dåligt med isolering. Om du bara är där mitt i sommaren spelar det förstås ingen roll.
    Ett annat alternativ är att köpa en kontorsmodul, en sådan som företag ställer upp tillfälligt när de växt ur lokalerna eller ska bygga om.
    De brukar ha bättre isolering och riktiga fönster.
    Olika varianter finns beroende på om den ska vara fristående eller om flera moduler ska byggas ihop.

Måtten brukar vara ca 8x3m
    Priset för en begagnad ca 40-50000kr
    Detta motsvarar ungefär virkeskostnaden för motsvarande lösvirkesbygge.
    Det går ju väldigt snabbt att bygga när det kommer en lastbil och ställer ner modulen med kran.

Nackdelen är att det kanske inte blir den planlösning och fönsterplacering man vill ha.

Jag har själv övergett denna idé för mitt utbygge då det inte känns rätt att köpa något som man ändå måste bygga om. Det är bättre att bygga som man vill från början.

Om du är ute efter en riktig budget variant kan du säkert köpa en manskapsbod på hjul för 15000kr sedan spikar du ihop några takstolar och ställer ovanpå det platta taket. Med lite takplåt och rödfärg så har du säkert fått något som liknar en sommarstuga för en billig penning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.