3 651 läst · 29 svar
4k läst
29 svar
Mannen med ofrivillig sambo stämmer Skatteverket
Sida 1 av 2
På konsumentens sida
· 2 940 inlägg
Kräver 110 900 kronor för att Skatteverket inte agerat skyndsamt med att avskriva skuldsatta målvakten från lägenhet.
Du kan läsa artikeln här: Mannen med ofrivillig sambo stämmer Skatteverket
Du kan läsa artikeln här: Mannen med ofrivillig sambo stämmer Skatteverket
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Tyvärr så tror jag att även om han får rätt i sak, så kommer han bara att få ett skadestånd på någon enstaka tusenlapp. Och det är osannolikt att han ens får rätt i sak.
Naturligtvis är det jobbigt för honom, men så länge han kan visa kvitton på sina saker så mäter inte kronofogden ut det. Och eftersom han är medveten om situationen så ligger det ju i hans intresse att spara kvitton nu.
Tror tyvärr heller inte att han har någon framgång i sin stämning.
Tror tyvärr heller inte att han har någon framgång i sin stämning.
Hur många har kvitton på ärvda grejer, saker man fått i present etc? Själv sparar jag sällan kvitton när garantin på prylen är förbi.mexitegel skrev:
Att behöva ha beredskap att hålla koll på kronofogden och ÄR såklart en skada.Alfredo skrev:
Om den skada motsvarar kravet som ställs i artikeln är en annan fråga men rättegångskostnaden är såklart en kostnad relaterad till problemet.
Rent praktiskt misstänker jag att hyresgästen behöver installera ett larm med SMS funktion, samt någon i närheten som snabbt kan kolla läget om larmet går, samt att man behöver kontrollera postlådan om det finns brev från kronofogden eller inkassobolag.
Och för att undvika att kronofogden kommer och hälsar på, ska man egentligen öppna kronofogdens brev, men eftersom de är adresserade till målvakten får man inte öppna och läsa dessa brev.
Klart en besvärlig sits och definitivt en skada för hyresgästen.
Jag har väldigt svårt att tro att denna "skada" skulle vara ersättningsbar, vare sig genom skadeståndslagen eller via någon annan lagstiftning.harry73 skrev:
Sen undrar man ju "behöva ha beredskap" och "installera ett larm med SMS funktion". Känns minst sagt överdrivet. Finns det några exempel alls på att någon drabbats av en felaktig utmätning på grund av en felaktig folkbokföring? Eller är många bara rädda för rent teoretiska problem.
Vad vill du ha sagt, eller vad är det du ifrågasätter?Alfredo skrev:
Jag har väldigt svårt att tro att denna "skada" skulle vara ersättningsbar, vare sig genom skadeståndslagen eller via någon annan lagstiftning.
Sen undrar man ju "behöva ha beredskap" och "installera ett larm med SMS funktion". Känns minst sagt överdrivet. Finns det några exempel alls på att någon drabbats av en felaktig utmätning på grund av en felaktig folkbokföring? Eller är många bara rädda för rent teoretiska problem.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Visst har man väl läst om felaktiga utmätningar, eller iallafall folk som påstår att de utsatts för felaktig utmätning. Men vem som har rätt är ju omöjligt att veta.
Så jag tror att det är en reel, men låg risk.
Hela frågan är ju rätt komplicerad. Visst kan man tycka att skattemyndigheten borde kunna fixa den här felaktiga skrivningen snabbt.
Men om man tänker sig åt andra hållet. Jag är ute på en ensam jordenruntomsegling, kommer hem efter ett halvår och upptäcker att någon har brutit sig in och ockuperat min lägenhet, och dessutom lyckats få mig mantalsskriven på bänken utanför systembolaget.
Så jag förstår att det inte är en uppenbart enkel process.
Så jag tror att det är en reel, men låg risk.
Hela frågan är ju rätt komplicerad. Visst kan man tycka att skattemyndigheten borde kunna fixa den här felaktiga skrivningen snabbt.
Men om man tänker sig åt andra hållet. Jag är ute på en ensam jordenruntomsegling, kommer hem efter ett halvår och upptäcker att någon har brutit sig in och ockuperat min lägenhet, och dessutom lyckats få mig mantalsskriven på bänken utanför systembolaget.
Så jag förstår att det inte är en uppenbart enkel process.
Jag vill ha sagt att jag tror att mannen i första inlägget kan glömma skadestånd och jag ifrågasätter att det skulle vara vanligt att någon faktiskt drabbas av en felaktig utmätning på grund av en felaktig folkbokföring. Fram tills dess att någon visar på att det är ett reellt problem känns det som många har en helt onödig oro.A AG A skrev:
Det borde ju exempelvis finnas domar i så fall. Det är väl den vägen vi i andra frågor i slutändan avgör "vem som har rätt".H hempularen skrev:
Men jag efterlyser återigen källor/länkar till någon som har, eller åtminstone påstår sig ha, drabbats av en felaktig utmätning på grund av en felaktig folkbokföring.
Då kan man ju även ifrågasätta om hot, ska tolkas som ett reellt problem?Alfredo skrev:
Jag vill ha sagt att jag tror att mannen i första inlägget kan glömma skadestånd och jag ifrågasätter att det skulle vara vanligt att någon faktiskt drabbas av en felaktig utmätning på grund av en felaktig folkbokföring. Fram tills dess att någon visar på att det är ett reellt problem känns det som många har en helt onödig oro.
Personligen skulle jag finna det högst obehagligt om någon plötsligt skrev in sig på min adress. Oavsett om man sedan drabbas ekonomiskt, eller inte. Det borde även vara av skattemyndighetens intresse att folk är bokförda på rätt ställe.
Därför anser jag att mannen borde ha rätt till skadestånd. Vad man däremot tror i den frågan tycker jag är ointressant.
Jag uppfattar det mest som att du inte anser att mannen ska ha rätt till skadestånd.