personstar

Många vill byta boende men kan inte

2k läst  34 svar

1. Redaktionen
    Medlem Nivå 7
  2. stefancrs
    Medlem Nivå 11
    Så, kontentan är alltså att om pengar inte var en issue så skulle folk vilja ha en bättre bostad, men pengar är en issue?

Nyfniken gillar
  3. Nyfniken
    Medlem · Nivå 16
    Att 1/3 av befolkningen är helt nöjda med sitt boende och inte kan tänka sig något som skulle vara bättre måste vara en helt lysande siffra.

Seriöst, partsinlagor av det här slaget är inte vatten värda.

stefancrs gillar
  4. G
    Gäst
    länk till källa?

5. Nyfniken
    Medlem · Nivå 16
  6. Nyfniken
    Medlem · Nivå 16
    Undersökningen verkar vid en första anblick vara helt värdelös. Jag hoppas jag får tid att läsa igenom den.

7. Anna_H
    Husägare · Nivå 15
    En intressantare frågeställning är ju hur många som avstår från att flytta pga reavinstskatten? Kan tänka mig att många äldre egentligen skulle vilja flytta till en lättskött lägenhet, men när de bott i sin villa i 50 år, betalat av alla lån och fått värdet höjt från 320 000 till 3,2 miljoner vågar de inte ens räkna på hur mycket de måste betala i skatt.

Det är ju oerhört många i större städer som har kvar gamla lägenheter och hyr ut i andra hand "utifallomatt" hellre än att sälja den och åka på skatt.

8. Nyfniken
    Medlem · Nivå 16
    Det måste ändå vara höjden av snålhet att oja sig för 600' när man gör en reavinst på 2.900'. Bättre hade förstås varit om huset bara hade stigit med 10% i värde...

2.6 miljoner på fickan räcker ju knappt till en husvagn bland romerna i förortens utkanter.

:eek:

Jag tror att det största "hindret" om man vill tvinga bort äldre från obelånade fastigheter är att det är alldeles för billigt att bo i sådana.

9. Anna_H
    Husägare · Nivå 15
    Om man nu byter till tex en bostadsrätt för 3 miljoner med en månadsavgift på 10 000 så kan den där skatten på pengar som inte finns vara i allra högsta grad kännbar. Byter man till en ren hyreslägenhet är ju saken i ett annat läge.

10. Nyfniken
    Medlem · Nivå 16
    Man får väl göra som alla andra, köpa något man har råd med.

Det är synd om mig med. Jag skulle vilja sälja mitt fyramiljonershus och köpa ett för sex miljoner.

11. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Vad menar du med pengar som inte finns?
    Har du sålt en obelånad kåk för tre miljoner så har du ju tre miljoner på kontot.
    Och då skall du väl klara av att betala 660.000 kr i skatt :confused:

Inte betalar ni väl tre mille för en trea i Karlstad?

12. Anna_H
    Husägare · Nivå 15
    Eller göra som folk gör nu, bo kvar i en för stor bostad som är billigare att bo i och vara en stoppkloss för "flyttsnurren". Flyttskatten ÄR en stor orsak till att folk bor kvar i billiga bostäder och därmed till att ungdomar inte kan få ett första boende.

Jag säger inte att det är synd om någon som bor billigt i en obelånad villa, det är bostadsbristen som är problemet.

13. Anna_H
    Husägare · Nivå 15
    Det var ett exempel, Helge...

Ska för övrigt inte flytta förrän barnen är ute ur huset.

14. larsbj
    Byggnadsvårdare · Nivå 13
    Om man skaffar ny bostad som är lika dyr får man väl skjuta upp reavinstskatten, vilket betyder att det problem Anna_H beskriver egentligen inte finns.

15. Anna_H
    Husägare · Nivå 15
    Larsbj: Numera är det ju rätt höga räntor på det lånet

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: