Byggahus.se

Många skulle bli utan bolån om ränteavdraget försvann

1. Tombrittberg
    Medlem · 181 inlägg

Tombrittberg

Medlem
    Och därför blir det kaos när ekonomin bromsar in, eller börsen rasar.

2. phyx
    Medlem · 64 inlägg

phyx

Medlem
    I fattiga afrikanska länder försökte man utveckla ekonomin med hjälp av dual ekonomisk teori. Teorin blev kraftigt försvagad när man upptäckte i verkligheten att ekonomin blev starkare av att ha en utvecklad och effektiviserad landsbygd och stora städer, istället för att bara satsa på städerna som dual ekonomin förespråkade.

Så, ja. En levande landsbygd tror jag absolut är att föredra än att avveckla den.

• Laddar…
  3. L
    Husägare · 248 inlägg

Latitud79

Husägare
    Mariginalskatten i Sverige är 75%, om hänsyn tas till samtliga skatter. Tyvärr är det väldigt få personer som inser det, vilket tydligt syns i kommentarerna ovan.

När Leif Östling undrade ” Vad fan får jag för pengarna” hade han bara betalt drygt 100.000.000 kr i skatt på fem år, exklusive konsumtionsskatterna.

https://timbro.se/skatter/varldens-...en-jamforelse-av-marginalskatterna-31-lander/

Ps. Arbetsgivaravgiften är en skatt även om det kallas för avgift.

4. Cancerman_777
    Renoverare · Skåne · 1 803 inlägg

Cancerman_777

Renoverare
    Hans fråga är så obildad att man blev mörkrädd när den spottades ut, och blir lika rädd när den används som argument idag. Den är exakt lika dum och oinsiktsfull som att ställa samma fråga med siktet inställt på hemförsäkringen om man inte blir drabbad av någonting, trafikförsäkringen om man inte krockar eller blir påkörd eller inträdet på en nattklubb om man inte får napp. Egentligen skulle någon svarat honom "Du får köra ditt företag här och om det skulle gå åt pepparn så tar vi hand om dig ändå." eller "Du har fått världens främsta utbildning (tänk nu när han gick i skolan, inte idag)," Du har en garanti om att ALLTID bli omhändertagen om du blir sjuk, skadad eller liknande, osv.".
    Jag skulle mer än gärna sett en hel del förändringar vad gäller vad skattepengar spenderas på, men att hävda att man inte får någonting påvisar bara okunskap och avsaknad av mental kapacitet. Att inte förstå att den som tjänar mer måste betala för dem som inte tjänar så mycket, behöver man inte vara raketforskare för att förstå. Endast überegoister och narcissiter argumenterar mot det. Det finns hur många exempel som helst på där de väljer att betala för andra utan att de tycker det är konstigt och utan att få någonting själv, men där de själv har kontroll på pengarna och vad de spenderas på. Kanske är det en form av kontrollbehov (?). Ointelligent är det att inte förstå att det är så det måste vara, i alla fall.
    Så...75 % eller inte, är irrelevant. Likaså hur mycket han betalat i skatt.

5. L
    Husägare · 248 inlägg

Latitud79

Husägare
    Intressant att kalla frågan för obildad....och att jämföra med en hemförsäkring. Där har man faktiskt valet att välja vilken sorts nivå man vill ha. Eller ingen hemförsäkring alls.

Sen har han ju inte påstått att han inte får någonting för pengarna. Han undrade vad han fick, vilket är en skillnad, men det verkar du inte förstå.

Lyssna gärna på honom när han sommarpratar i P1.

Det är intressant att det finns deltagarna på detta forum tycker att det är OK med marginalskatter på 75%, men själva inte har någonting emot att arbeta svart utan att överhuvudtaget betala skatt.

6. martin43
    Husägare · Östergötland · 2 164 inlägg

martin43

Husägare
    Gör de verkligen det?
    Hur mkt kostar ränteavdragen?
    Hur mkt får man får in på reavinster?

Önskar att man bara kunde ha en enkel princip istället för en massa specialfall.
    Typ kostnad/förlust på kapital är lika mkt avdrag som det är skatt vid vinst. Inget uppskov på vinsten vid försäljning av fastighet (skatt på vinsten är bara en imaginär flyttskatt).

• Laddar…
  7. martin43

martin43

Husägare
    Tagen ur sitt sammanhang kanske ja, men om man lyssnar på honom är uttalandet mer begripligt.
    Han stör sig på att skattepengarna används oansvarsfullt och ineffektivt. Inte på att vi har ett system för välförd.

8. D
    Besserwisser · E · 15 093 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Man kan tycka att marginalskatten är okej men ändå ha förståelse för hand fråga. Sanningen är ju att han personligen får väldigt lite för pengarna. Men för att samhället ska fungera bra kan det behövas.

• Laddar…
  9. H
    Moderator · Stockholm · 43 244 inlägg

hempularen

Moderator
    Visst kan man reta sig på oansvarig användning av skattepengar. Men den stora delen av offentliga utgifter är faktiskt ganska välanvända för de ändamål som det är meningen att skatter skall täcka.

Även inom privat verksamhet slösas enorma summor. Jag har ex. för ett antal år sedan varit med om att sälja utrustning till just Leif Östlings företag. Sent i processen kom inköparen med krav på 14 dagars ytterligare kredit. Vi gick till slut med på det om vi fick höja priset lite. Höjningen motsvarade en effektiv ränta på över 200%. Inköparen blev överlycklig över att kunna uppfylla den interna önskan om längre kredit från leverantörerna.

Och jag har suttit i ett projekt där varje timmes försening kostade över en miljon kronor. Där tvingades vi vänta på en intern leverans av en prototyp i över 40 timmar. Det fanns hela tiden på en lastbrygga ca 200m från vårt lab. Men vi fick absolut inte hämta den själva.

För rätt många år sedan arbetade jag i ett bolag, vi ägde ca 40% av världsmarknaden för en viss typ av produkter, just då var marknaden rätt liten, totalt ca 200 milj per år. Men så kom det ut en offertförfrågan som var värd ca 5 miljarder kronor. Vårt företag (som just då var helt ensamma om att kunna leverera, förfrågan kom ut för att vi hade visat en prototyp) tackade nej, för vi hade inte offertarbetet i vår budget. Vårt moderbolag omsatte drygt 50 miljarder, så det var inte brist på pengar.

Företaget har senare lagt ned produktområdet helt, den marknaden "ägs" idag av andra företag. jag vet inte hur stor den marknaden är idag, men bara här i landet är marknaden värd någon miljard om året.

• Laddar…
  10. Nyfniken
    Medlem · Stockholms län · 11 147 inlägg

Nyfniken

Medlem
    Som om Leif Östling, eller någon annan för den delen, skulle ha i närheten av kompetensen att bedöma verkningsgraden hos skattepengarna.

Det är att sätta sig på lite väl höga hästar.

11. Cancerman_777

Cancerman_777

Renoverare
    Intressant att du väljer att halmgubba :) Det talar om en del.

Och så ännu en halmgubbe.

Jag har lyssnat på honom en gång. Det räcker.

Et tu-argumentation. Verkligen?

Har du ens hört begreppet välvillig tolkning och sunt debattklimat? Jag tror lite mer om dig och tolkar ditt inlägg och det du skriver lite mer faktamässigt än vad dina invändningar på mitt inlägg antyder. Jag vet att du förstått andemeningen i min kritik av hans uttalande, så släpp halmgubbandet och andra tråkiga arumentationstekniker så kan vi ha en vettig diskussion istället.

12. Cancerman_777

Cancerman_777

Renoverare
    Och det gör jag också, precis som jag skrev. Det man då kan göra i en demokrati är att lägga sin röst på någonting annat än de som administrerar pe garna fel. Här kommer det intressanta; en av de absolut rikaste i landet blir alltså så förtvivlad/störd/irriterad på detta slöseri TROTS att han och hela hans släkt kan äta oxfilé varje måltid varje dag resten av livet, när han är mycket medveten om att det finns människor i samma land som slängs ut från fk trots att de är sjuka/skadade, och de gnäller MINDRE än vad han gör. Hur fan vågar han, är min fråga. Han får väl göra som alla vi andra; rösta på det styre han anser är bäst. Vinner de inte så får man helt enkelt acceptera det. Men att sitta på den förmögenhet han gjort och gör och häva ur sig någonting så jävla dumt är bara pinsamt och äckligt.

13. martin43

martin43

Husägare
    Han behöver inte göra bedömningen själv.
    "En annan anledning till att svenska läkare, enligt OECD:s siffror, har så få patientbesök kan enligt Wedin vara att de administrativa uppgifterna tar mycket tid.
    – Vi lägger en hel del tid på uppföljning, registrering, dokumentation och krånglande IT-system."
    Och det tycker vi är okej att slösa läkartid för?! 28% av arbetstiden ägnas åt patienter.
    https://www.lakartidningen.se/Aktuellt/Nyheter/2013/11/Svenska-lakare-hinner-med-fa-patientbesok/

14. Nyfniken
    Medlem · Stockholms län · 11 147 inlägg

Nyfniken

Medlem
    Det vore väl konstigt om den svenska sjukhusvården vore helt optimerad. Naturligtvis finns det förbättringspotential.

Men för att komma till slutsatsen att lösningen är att gömma pengar i skatteparadis får man vara bra dum.

15. L
    Husägare · 248 inlägg

Latitud79

Husägare
    Intressant analys av det jag skrev, i synnerhet utifrån ditt sätt att resonera och argumentera. Jag avslutar i och med detta inlägg min debatt med dig, då det inte går att föra en sansad debatt.:D

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.