Byggahus.se

Många skulle bli utan bolån om ränteavdraget försvann

1. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser · Västra Götalands · 8 387 inlägg

lars_stefan_axelsson

Besserwisser
    Nu blandar du och ger. Arbetsgivaravgifterna är till största del försäkringsavgifter. Inte skatt.

Skilj på dessa.

2. S
    Medlem · Stockholms · 1 748 inlägg

sunqan

Medlem
    Jag vet, det var därför jag skrev resten av inlägget.

Sen kan man säkert diskutera skillnaden i all evighet. Arbetsgivaravgifterna är i mina ögon en del av lönekostnaderna liksom semesterlön och tjänstepensionsavsättningar. Ingen av dessa är skatt.

• Laddar…
  3. lars_stefan_axelsson

lars_stefan_axelsson

Besserwisser
    Jo, men var det inte svar på att marginalskatten var så hög på så höga inkomster?

Och det är den alltså inte.

• Laddar…
  4. S
    Medlem · Stockholms · 1 748 inlägg

sunqan

Medlem
    Det var mest för att visa hur "75%" förmodligen tänkte.
    Ska man vara korrekt så är marginalskatten som mest runt 60%.

5. jonmo
    Verktygstokig · Stockholms län · 2 742 inlägg

jonmo

Verktygstokig
    Skillnaden mellan vad min arbetsgivare är villig att betala mig och vad jag får i handen är skatt, hur byråkraterna än förskingrar den.

Att kalla arbetsgivarskatten något annat är riktigt konstigt. Speciellt på marginalen för höga inkomster är det definitivt en skatt eftersom pengarna inte får tillgodoräknas individen över ett visst belopp. Det skriver till och med pensionsmyndigheten själv "Inkomster som överstiger 8,07 i inkomstbasbelopp ger inte pensionsrätt. Den delen av avgiften förs till statsbudgeten och betraktas som en skatt." [1].

[1] https://www.pensionsmyndigheten.se/...ionssystemet/finansiering-av-pensionssystemet

6. lars_stefan_axelsson

lars_stefan_axelsson

Besserwisser
    Det är bara en tredjedel av arbetsgivaravgiften som är pension.

Det är skillnad på skatt, avgift, försäkringspremie osv. osv.

Blanda inte ihop dem.

7. H
    Moderator · Stockholm · 43 244 inlägg

hempularen

Moderator
    Men man kan ändå inte räkna så.

Det är sant att om jag som egen företagare med en skaplig årsomsättning kan få in ytterligare 100 000 inkl. moms.

Då kan jag börja räkna:

moms 80 000 kvar efter moms
    egenavgifter (=arbetsgivaravgifter) shablonmässigt 25% avdrag, jag har 60 000 kvar.

Då har jag möjlighet att ta ut en bruttolön på 60 000, om jag då har skattetabell 35, och jag redan innan denna affär med netto 100 000 hade hög inkomst och skatt, då blir det ca 60% skatt, jag får behålla 24 000 av den totala intäkten på 100 000.

Så räknar man utifrån en företagares totala intäkt så stämmer det att du får ca 75% marginalskatt, men inte på så låga intäkter som 60 000 i månaden. Du behöver komma upp i ca 100 000 i månaden inkl moms i intäkter i din firma innan 75% av den senaste kronan går i skatt.

Men det är en helt annan beräkning än det vi normalt kallar för marginalskatt.

8. jonmo
    Verktygstokig · Stockholms län · 2 742 inlägg

jonmo

Verktygstokig
    Jag ser att du skriver det. Jag tycker dock bara det är syntax, semantiken är den samma: staten tar mina pengar och spenderar dem som de behagar. En del får jag tillbaka, men bara om jag är snäll och gör som byråkraterna vill. Försäkringsmässigheten är så liten att det inte är värt att kalla det försäkring. Jag kommer fortsätta kalla det skatt, eftersom det är det ord som bäst beskriver vad det är.

Jag förstår inte varför du blandar in företag. Det är väldigt enkelt: min arbetsgivare har ett visst löneutrymme för mig. Om det då skall betalas massa "avgifter" med dessa pengar finns det mindre pengar över till att betala min lön.

9. H
    Moderator · Stockholm · 43 244 inlägg

hempularen

Moderator
    Jo men du räknar från fel håll.

Om du får en bruttolön på 59000, så är din lönekostnad ca 78000. Från det dras arbtsgivaravgifter, och du är nere på 59000.

Men marginalskatten blir då ca 68% på din totala lönekostnad.

Men det är ett väldigt udda sätt att räkna.

• Laddar…
  10. lars_stefan_axelsson

lars_stefan_axelsson

Besserwisser
    Så då är dagsböter skatt också, enligt din definition?

11. Tombrittberg
    Medlem · 181 inlägg

Tombrittberg

Medlem
    Det lönar sig redan att arbeta i Sverige, jämför löner med vad du får ut om du blir sjuk eller arbetslös. Du ramlar ner till en nettoinkomst på ca 11-12000/mån. oavsett din tidigare inkomst och då gäller det att ha marginaler i sin budget. Det är många som inte vet hur det är att bli sjuk eller arbetslös i det här landet och du verkar tillhöra den skaran. Så värnskatten och statsskatten behöver vara kvar om du inte vill se ännu fler tiggare på gator och torg.

Ps. Tycker verkligen synd om dig som har den blygsamma inkomsten 59000.

Redigerat 15 jun 2019 08:46
  12. Tombrittberg
    Medlem · 181 inlägg

Tombrittberg

Medlem
    Kom ihåg att Storstäderna klarar sig inte så bra utan en levande landsbygd.

13. phyx
    Medlem · 64 inlägg

phyx

Medlem
    Enligt CIA är 87% av Sveriges befolkning urbaniserat. Dvs bor i städer.

https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/sw.html

14. Tombrittberg
    Medlem · 181 inlägg

Tombrittberg

Medlem
  15. D
    Medlem · Österbotten · 3 694 inlägg

DennisCA

Medlem
    Sverige är inte unikt i detta. Du beskriver nästan alla i-länder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.