Byggahus.se

Många skulle bli utan bolån om ränteavdraget försvann

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 414 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
  2. H
    Moderator · Stockholm · 43 070 inlägg

hempularen

Moderator
    Fast då kanske låneinstituten borde justera sina ramar lite. Att de kalkylerar med att hushållet skall klara en ränta på 7% ser jag mest som att de vill att det skall finnas en marginal i hushållets ekonomi. Då är det bekvämt att bara stoppa in en annan procensats i kalkylen.

Att ett hushålls ekonomi skall drabbas av just 7% ränta inom en rimlig framtid är väldigt osannolikt. Däremot kan man råka ut för mycket annat. Driftskostnader kan öka dramatiskt om vi får en ny energikris, inkomsterna kan minska, någon blir arbetslös, långtidssjuk osv.

Genom att kräva en marginal i ekonomin som representeras av en orimligt hög ränta, så får man marginal för att bättre klara iallafall en period arbetslöshet, sjukdom osv.

Men om nu ränteavdragte försvinner, så är det ungefär samma sak som att räkna med ytterligare 2% kostnad in i marginalen. Men om marginalen inte är satt för att klara en hög ränta, utan att bara vara en marginal i största allmänhet, så vore det logiskt att inte låta det slopade ränteavdragte slå igenom fullt ut i kalkylen.

Som jag ser det så är det inte vettigt att kräva att hushållet skall tåla 7% ränta. OM räntan faktiskt går upp till sådana nivåer, så är det något som absolutr inte sker över natt, utan under rätt många år, och det kan i praktiken bara ske om vi samtidigt får en kraftig inflation.

Jag är helt öppen för att vi kan komma att ha både 7 och 10% marknadsräntor någon gång igen. Jag fick själv betala 15,25% när jag köpte min första bostad, det var en normal nivå under hela 80-talet och minsta halva 90 talet (toppade runt 20% under finanskrisen -92- -93).

MEN på den tiden låg vi hela tiden på en årlig inflation på 9 - 13%. Först fick vi årliga stora löneökningar, sedan den stora marginalskattereformen, där även jag som relativt ny på arbetsmarknaden fick min inkomstskattt sänkt från 85% till ca 50%.

Dvs. om dagens hushåll blir tvungna att betala 7% ränta om ex. 8 år, då kommer de att under tiden ha fått inkomstökningar så att den disponibla inkomsten till dess ökar med kanske 100%, och ännu mera för de unga hushåll, som även med normal inflation har en skaplig karriärväg framför sig.

3. L
    Husägare · 248 inlägg

Latitud79

Husägare
    Idag är mariginalskatterna drygt 75 % eller mer på relativt blygsamma inkomster ca 59.000kr/ månad.

Om ränteavdragen justeras bör även beskattningen av kapital justeras i samma mån, då de är skapade för att vara kongruenta.

Idag har många vanliga inkomsttagare, med hus- och lägenhetsköp lån på 4-6 miljoner. För dem skulle det vara förödande med en hög ränta i kombination med borttaget ränteavdrag. Eller är det tänkt att ränteavdragen ska tillbaka när räntan är högre?

Det enda rimliga om ränteavdragen tas bort är att sänka inkomstskatterna rejält. Tex att ta bort både värnskatten och statsskatten.

Då lönar det sig att arbeta i Sverige.

• Laddar…
  4. T
    Medlem · 1 104 inlägg
    Detta riktar sig till dom tar lån som ligger på gränsen.

Klarar man inte av att få ihop ekonomin utan ränteavdraget, då har man lånat för mycket. Svårare än så är det inte.

Jag anser inte ens man skall räkna med detta, utan snarare se det som en bonus. Sen bör man höja räntan för sig själv till iaf 5% och se om man klarar av lånen samt resten av utgifterna, klarar man det så har man antagligen råd med boendet.

5. tveksamt
    Husägare · Uppsala · 1 087 inlägg

tveksamt

Husägare
    Om du anser att inkomster kring 60kkr/månad är ”relativt blygsamma” lever du nog i en väldigt annorlunda värld än genomsnittssvensken.

6. T
    Medlem · Blekinge · 6 967 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Var har du fått det ifrån?

7. Nyfniken
    Medlem · Stockholms län · 11 101 inlägg

Nyfniken

Medlem
    "Relativt blygsamma inkomster"? Nåja.

8. B
    Allvetare · Stockholm · 7 390 inlägg

b8q

Allvetare
  9. T
    Medlem · Blomstermåla · 368 inlägg

tobiast

Medlem
    Samtidigt är det ju ett fattigdomsbevis att så få kan äga sitt boende och istället lånar det av banken i utbyte mot tid och arbete.
    Sverige är ett urfattigt land där folk jobbar ihjäl sig för att få sitta i gigantisk skuld i ett hus dom inte äger bland en massa saker dom inte behöver (och inte heller alltid äger).
    Det är riktig fattigdom.

Sen är frågan hur man ska klara betydligt högre räntor när priserna faller och arbetslösheten stiger. Där borde väl den riktiga oron ligga, inte i hur man ska få fler i gigantiska och systemhotande skuldfällor.

• Laddar…
  10. useless
    Lök. · Gävleborg · 19 492 inlägg

useless

Lök.
    Det finns å andra sidan inget krav på att man måste köpa en bostad för tre- eller fyrdubbla produktionskostnaden. Vill man bo billigare så går det.

11. Krilleman
    Plumber · Södermanland · 12 988 inlägg

Krilleman

Plumber
    Va, finns det ett liv utanför 08ornas betonggetton till fjollträsk där man betalar flera miljoner för en etta?! :thinking:

:p

Skämt å sido så är detta med överbelåning inte ett stort problem ute på "landet". Det är till stor del ett storstadsproblem, och värst i huvudstaden skulle jag vilja påstå.

12. S
    Medlem · Uppsala · 744 inlägg

Strontus

Medlem
    Va, lånar folk huset av banken? Så de ringer till banken om t ex diskmaskinen går sönder, eftersom banken äger huset? De kan inte heller sälja huset, eftersom de inte äger det?

Och i vilket land äger folk i så fall sina hus?

13. H
    Moderator · Stockholm · 43 070 inlägg

hempularen

Moderator
    Så hög marginalskatt har vi faktiskt inte. Det blir med nöd o näppe så hög om man som företagare räknar från total intäkt, och då räknar även momsinbetalning, och egenavgifter. Fast i så fall behöver du nog dra in mer än 59 000 i månaden inkl. moms, om du skall komma upp i full marginalskatt.

14. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser · Västra Götalands · 8 365 inlägg

lars_stefan_axelsson

Besserwisser
    Vi skall inte heller glömma att vi då hade en växelkurs som försvarades. Efter att Dennis höjde räntan till 500% så flöt vi som bekant det svenska kronan gentemot andra valutor, och det har den gjort sedan dess.

Detta har naturligtvis haft stor inverkan på räntan, eftersom räntan var det enda man kunde laborera med för att förhindra penningrörelser över gränsen med "artificiell" växelkurs. Nu när vi inte längre har det, så är läget ett helt annat. Vi kommer alltså, även allt annat lika, inte att se sådana räntenivåer som vi hade tidigare. Vi har ju t ex haft en rekordlång och stark högkonjunktur med minusränta, räntan skulle mao ha legat högt nu (jmf "riksbankens igelkott"). När det nu börjar bromsa in, så är stalltipset att räntan kommer ligga kvar, den kommer iaf inte att öka kraftigt.

15. jonmo
    Verktygstokig · Stockholms län · 2 727 inlägg

jonmo

Verktygstokig
    De länder där man faktiskt betalar av sina lån. Finns många, men jag förstår att det är främmande för många svenskar.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.