personstarthumb-up

Många lågenergihus klarar inte energikraven för vanliga hus

2k läst  37 svar

1. Redaktionen
    Medlem Nivå 7
  2. H
    Medlem · Nivå 16
    Är inte denna faktan från 2014?

3. H
    Medlem · Nivå 16
    Delar av faktan var från 2014, men den födjupade undersökningen har gjorts nu. My bad.

4. S
    Medlem Nivå 8
    Jag gillar verkligen konceptet lågenergihus, men för oss blev det ett "vanligt" prefabhus från en stor tillverkare istället. Varför då kan man fråga sig? Jo för att utbudet på lågenergihusmarknaden är så liten och priserna så höga att det inte är ekonomiskt försvarbart att bygga ett lågenergihus, speciellt inte när man dessutom måste bekosta huset med lånade pengar

5. K
    Medlem · Nivå 10
    Det skulle vara intressant att få veta om de prefabhus som precis klarar nybyggnadskraven för "vanligt" hus klarar en kontroll efter ett par dagar?

6. K
    Medlem · Nivå 10
    Asch läste och skrev lite slarvigt. Att lågenergihus inte fixar de högt ställda krav som de är tänkta för är väl inte någon större överraskning. Det som hade varit intressant att se är huruvida nybyggda "vanliga" hus håller sin energikalkyler.

7. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Jag finner det märkligt att man räknar bort "hushållsel" från elförbrukningen, utan endast räknar "värmemaskin", varmvatten och kanske ventilationsfläktar.

Precis som om inte en kyl och en frys, som ju är igång 24/7 året runt, bidrar till uppvärmningen.
    Med detta räknesätt kan man ju sätta en brödrost att gå kontinuerligt,
    så minskar den "mätta" elförbrukningen med 1 - 1,5 kW.

Ett feltänk enligt mig i alla fall :cool:

8. H
    Medlem · Nivå 16
    Ändrades rubriken?

9. B
    Medlem Nivå 4
    Någon som är förvånad? Du får ett sämre hus (små futtiga fönster, tjocka väggar, sämre ventilation, mögelrisk osv.) till högre pris för en bara något lägre uppvärmningskostnad per år. Bygger på spekulationer om mångdubbelt högre energipris i framtiden, något som troligen aldrig kommer (modern extremt säker kärnkraft producerar el för 20-25 öre/kwh). Skulle jag elda med ved skulle jag med en släpkärra, motorsåg och klyvyxa värma huset nästan gratis (finns många som skänker ved mot avhämtning). Skulle vara perfekt gratis träning också för en kontorsråtta som mig :)

10. M
    Medlem Nivå 11
    I energiberäkningen ingår ett schablonvärde för det tillskott du får från hushållsapparater.

11. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    OK, bra! Hur stort är det schablonvärdet?
    Det har jag faktiskt aldrig förstått.

12. M
    Medlem Nivå 11
    Skillnaden mellan "lågenergi-hus" och ett vanligt nybygge är snart så liten att den inte känns relevant att diskutera. Däremot tycker jag det är relevant att belysa hur få hus det är som uppfyller sin energiberäkning! Den där 2-årskontrollen verkar ju inte utföras alls?

Nä, rimligare hade varit att historisk data ska presenteras för varje hus istället för gissningar om förbrukning. Att som köpare kunna kräva att få ta del av total el-, ved(?) och vattenförbrukning de senaste 36(?) månaderna så man kan bilda sig en egen uppfattning om energiprestanda med hänsyn till om det bott en ensam dam i huset eller en 6-barnsfamilj.

13. M
    Medlem Nivå 11
  14. Biffkrull
    Medlem Nivå 1
    ?
    "Stefan Norrman räknar upp exempel på anledningar som kan vara orsaken till att huset inte når sin fulla potential:"

" Köldbryggor och läckage
    Svaga punkter i isoleringen "
    - Dessa åtgärdar man ju redan i planeringsstadiet.
    Dåligt utförande
    - Botas med regelbunden kontroll på byggplatsen.
    För hög ventilation
    - Ventilationen skall ju faktiskt justeras in.
    Att innertemperaturen skiljer någon grad från beräkning
    - Brukarens beteende kan bara brukaren styra.

Jag har en energibyrå i Schweiz där jag planerar för bl a "Minergie"-hus, och som sagt det är ju redan i energikalkylmjukvaran som man optimaliserar projektet.

15. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Tack! Jag hittade det till slut:
    Och jag tycker att det är ett fånigt resonemang.
    "Det är endast under uppvärmningssäsongen som värme från elanvändning kan tillgodogöras i huset."
    Det gäller väl i så fall samma förhållande med t. ex. golvvärme i badrummet, som är på under sommaren.
    Och spillvärme från varmvattenberedaren, som också är igång under sommaren.
    Osv.

Och
    "30% av spisens energi kan tillgodogöras som värme i lägenheten"
    "30 % av kaffebryggarens energi kan bli nyttig värme"
    "53% av ugnens energin kan bli nyttig värme"
    Jaha!
    Och vart tar övriga 70%, 70% resp. 47% av värmen vägen då?

Hej där! så kan du också ställa frågor i forumet. :love: