Byggahus.se

Många lägenheter med akut renoveringsbehov i Sverige

1. S
    Medlem · 261 inlägg
    Jag har bara bott i Karlstad på tre olika hyreshus, ett av dem ett välrenoverat miljonprogramsområde, men läst på en del. Kristianstad kommun hade en mycket gedigen och bra utställning om miljonprogrammet, dess olika delar, rekommenderas varmt.
    Samt att man hört en del del ifrån folk när jag var yngre, ofta förglöms ju vilken slags bostadsstandard en del hade innan miljonprogrammet...

Och vad jag förstått av allmännyttan i Karlstad så yes, iden var ju att man fick subventionerade lån, men att de faktiskt sedan betalats tillbaka under årens lopp. Samt att man försökte tänka igenom kostnader.

Och vad jag förstått där, har hyran alltid satts så man kunnat ha löpande underhåll. Däremot har man inte rivit ut och gjort om gång på gång, utan mer löpande underhåll och planerade renoveringar, utan att dra iväg med lyxrenoveringar bara för att kunna ta ut mer i hyra.

Man har alltid kunnat stå för sina egna kostnader i Karlstad, till den grad att kommunen åtminstone på senare tid tog in en del pengar från vinsten, något som även diskuterats på andra stora orter, det bli ju om det hanteras fel mer en extraskatt just från hyresgästerna, istället för att det används för att bygga nytt, renovera eller kanske tom hålla igen hyreshöjningar....

Personligen tycker jag att det är lite synd att man inte slår ihop de ideer ifrån förr med den lånemodell de hade då, standardisera byggmoduler osv, parat med dagens nyare tid då vi borde kunna plocka ihop bättre bygglösningar, och då sätter det i ett gemensam satsning - och så får mindre och mellanstora byggföretag konkurrera om att bygga olika projekt - samt att man ser till att kvaliten verkligen hålls. Och då skall även byggmaterialet konkurrensutsättas, och flera skall kunna tillverka det och leverera.

Är medveten om att orter som Karlskrona, Växjö osv är bättre på den punkten, men har inte så mycket detaljinformation, jobbar i en helt annan bransch.

Och är ju medveten om att det kräver mycket kompetens även ifrån kommunen, inte bara att sitta och godkänna planering och projekt från de få stora (NCC, Peab, Skanska) , utan verkligen engagera sig.....

• Laddar…
  2. T
    Husägare · Stockholm · 4 191 inlägg

twoody

Husägare
    Tvärtom det är dyrare att bo i hyresrätt

• Laddar…
  3. K
    Medlem · skåne · 301 inlägg

kalle55

Medlem
    Än i vad?

4. B
    Bannad · Stockholm · 3 061 inlägg

Byggdjuret

Bannad

Då är det tur att man i en brf själv kan se till att bli invald i styrelsen! Så man kan göra. Något åt problemet! För det antar jag att du gjorde!
    Intressanta siffror om fuktskador. Hur är dessa framtagna?

En domstol kan inte allting. Därför måste man själv ta upp det man tycker är viktigt. Är mögel farligt måste du ha expert som säger hur farligt. Så fungerar det.

5. B
    Bannad · Stockholm · 3 061 inlägg

Byggdjuret

Bannad
    Hyran sätts idag med "hjälp av" hyresgästföreningen. Om det är för låga hyror så är det svårt att höja dessa.
    Jag är övertygad om att de flesta fastighetsägare gärna hade haft högre hyror. Så för låga hyror är nog inte bara fastighetsägarens fel

6. Tokslut
    Medlem · Sthlm · 2 056 inlägg

Tokslut

Medlem
    Bara göra som Danmark föreslår, riva alla getton! Då slipper man renovera många av dessa miljonprogramshus och rensar upp på kuppen!

7. M
    Husägare · Jönköpings Län · 3 688 inlägg

MagHam

Husägare
    Gäller inte bara lägenheter utan även äldre hus är en tickande bomb.
    Många verkar tro att installationer som el, VVS, tak, har en oändlig livslängd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.