Många köper hemlarm

2k läst  35 svar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 8
    Marknaden för hemlarm går bra samtidigt som oron för bostadsinbrott stiger.

Du kan läsa artikeln här: Många köper hemlarm

2. T
    Medlem · Nivå 15
  3. J
    Medlem Nivå 2
    Det är ju enkelt att hävda om man vill dra in rabatten, och i andra änden är det ju märkligt att andra försäkringsbolag än IF har kvar sin rabatt.Varför skulle man ha det?

Utan att själv gjort någon statistiskt säkerställd undersökning har jag ju svårt att tro att tjuvar i låt säga ett klassiskt villaområde, väljer en villa med larm om det finns andra villor runtom, utan larm. Eller radhus. Inte ens en tjuv kan vara så dum. Att ta huset i radhuset med larm om det finns andra i längan utan larm.

Vore intressant att läsa underlaget på undersökningen. Hus utan några vidare nära grannar är det säkerligen "sak samma" med larm eller inte. Men i mer tätbebyggda områden där tjuven "kan välja" bör valet vara enkelt.

Men jag är ju ingen tjuv heller.. så jag vet inte.

• Laddar…
  4. hsd
    Medlem · Nivå 11
    Larm ger en indikering om att det finns värde att hämta
    De enda som avskräcks av larm är småbuset, proffstjyvarna bryr sig inte då de vet att de är klara långt innan väktare eller polis kommer

5. T
    Medlem · Nivå 15
    Nu är jag ingen tjuv men om jag vore det och jag ser en intressant villa, varför ska jag bry mig om larm? Är jag proffs då behöver jag bara 5 minuter och på den tiden kommer varken larmtjänst eller polis.
    Om det tjuter? Resultatet ser man ju med billarm. Hela tiden börjar någon bil att tjuta men vem bryr sig?
    Larm är enligt min mening fullständigt överreklamerat men ger bra med pengar till larmtjänster och säljare.

• Laddar…
  6. S
    Medlem Nivå 8
    Tror det är bättre med DNA märkta saker i hemmet än larm. Du vill inte få DNA på dig som tjuv för då kan du kopplas till en brottsplats...

7. J
    Medlem Nivå 2
    Som sagt - det beror ju helt på miljön kring villan.
    Jag har flera egna exempel där larm gått, (dels av misstag, dels pga rök) där grannar snabbt varit på plats. Inkluderat jag själv. Befinner man sig utomhus och larmet i villan bredvid går eller något hundratal meter bort, går man ju dit och undersöker vad det är. Inte minst för att det kanske brinner. Idag är ju de flesta larmen kopplade till brandlarm. Men det bygger ju som sagt på att man bor relativt tätbebyggt.

Radhus - vad hade du valt?
    Svärmor hade inbrott i sitt radhus för två år sedan. Om det var för att hon inte hade larm vet ju såklart ingen mer än tjuven. Men jag har ju som sagt svårt att tro att en tjuv väljer ett radhus med larm framför ett som inte har det. Hur hade du som icke-tjuv resonerat?

På tal om brand är det halva grejen med mitt larm enligt mitt personliga tycke. Att det är övervakat för brand.

8. Kretikos
    Självbyggare · Nivå 9
    Idag är larm så pass vanligt på villor så jag tror den indikationen är ointressant för tjuven. I ett givet villaområde tror jag de räknar med att det finns ungefär samma värden i husen larm eller inte larm. Vi var enda huset på gatan utan larm och fick inbrott. Proffstjuvar. Tag bara guld lämnade allt annat. Nu har vi larm men det är mest för att nästa gång (vilket vi hoppas att vi slipper) kanske inte grannen är på plats och kan bomma igen dörren efter buset.

9. T
    Medlem · Nivå 15
    Brand: ja, men då behövs ju att brandkåren snabbt är på plats. Tar det fyr i ett vanligt trähus är väl det mesta förstört efter 20 min innan brandförsvaret kommer. Vattenskadorna tillkommer.
    Men, det är klart, du kan ju åka hem från jobbet snabbt, då är hela dagen förstört. hade du jobbat kvar och kommt hem först på kvällen hade bara en mindre del av dagen vara förstört.

Läs även detta:
    https://www.radron.se/artiklar/villalarm-ger-falsk-trygghet/

10. B
    Allvetare · Nivå 14
    Jag är rätt övertygad om att låta bli att ytskiktsrenovera är en bra strategi. När tjuvarna spanar in i mitt hus ser de sjögrästapeter från 70-talet, köksinredning från -74 etc. Vi har inte haft inbrott, medan grannen haft 3 på två år. Deras hus ser mycket modernare ut pm man kikar in.

11. T
    Medlem · Nivå 15
    Detta kan diskuteras utan slut. Det finns ju folk som känner sig säkrare med larm oavsett statistiken. Låt dom få ha sina larm och betala för den känslan. Andra är mer avslappnade och lägger pengar hellre på något roligt istället för att oroa sig hela tiden.

12. E
    Medlem · Nivå 16
    Ett hyfsat bra hemlarm är idag ingen större kostnad, tänker då på larm utan abonnemang.
    Att få indikering när man inte är hemma, om att dörr öppnas, att rörelse har detekterats i huset eller rökdetektor har triggat är imho en bra funktion. Huset är det dyraste man äger och någon form av övervakning av detta är ett bra komplement till lås etc.

13. engs
    Medlem Nivå 7
    Har inget larm än men om jag skaffar ett blir det att köpa ett "fritt". Om man kopplar in larmtjänst blir en senare fråga.

Men kan tycka att en stor fördel med larm är att man snabbt får indikation, t.ex. om man är på semestertripp hela familjen i två veckor och får ett fönster krossat på baksidan dag 1. Istället för att det står öppet i -12C på vintern och något fryser sönder eller regnar in horisontellt i 13 dagar innan man kommer hem. Så kan man ta kontakt med en granne och kolla upp ev. larm man får på mobilen, som då kan spika för en plywood sålänge eller liknande.

Edit: Tvåa på bollen ser jag, etompau var inne på samma spår.

Redigerat 12 feb 12:55
  14. lilllasrne
    Medlem Nivå 5
    Det är knappast för att man tror att man sitter säkert i båten vid inbrott .. det är min minsta oro ..och gör dom ett bryt så spelar det mindre roll ..dock fångas du på film

Vi har larm och många tummar upp för ...
    Man vet att någon åker förbi å tar en titt vid larm/brand ..och när du är på semester
    Man ser i mobben om dörren /fönster är låst/öppna ..och när familjemedlemmar kommer hem ...
    vid brand så kommer någon å drar ut dig om du inte själv vaknar ...
    Vi har vatten läck indikering i kök och temp/luftfuktighet i alla sov allt från appen

Vissa säger att det är dyrt .. ja kanske men hur mycke skit köper man inte utan att tänka ...Vi gillar hemmalarm

15. T
    Medlem · Nivå 15
    Har du frågat hur långt brandkåren behöver att komma fram?
    När jag flyttade till nuvarande plats frågade jag ambulansen om utryckningstiden. Deras chef svarade otroliga 20 minuter. Vid efterfrågning utgick han ifrån 170 km/h på asfalterade vägar och 70 på vår skogsväg. God natt yxskaft! Tre daga senare slutade han.
    Ingen kommer att dra dig ur lågorna.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: