Byggahus.se

Många köper fortfarande elprylar i fysisk butik

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 407 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
  2. Appendix
    Husägare · Roslagen · 2 759 inlägg

Appendix

Husägare
    Känner mig alltid så ung i sinnet då jag läser sånt här.

Jag har nog inte köpt en elpryl i butik på 12 år.
    Med alla straffskatter i Sverige blir mer och mer köpt från tyska och danska butiker sen ett år tillbaka.

• Laddar…
  3. MrJay
    Medlem · 404 inlägg

MrJay

Medlem
    Vissa saker är dock Elgiganten billigare på än proshop, computersalg eller Amazon när de har kampanjer - då blir det en tripp till lokala butiken ;)

4. S
    Anonym

Sune Mangs

Anonym
    Misstänker att undersökningen gäller elinstallationsprodukter snarare än hemelektronik. Ett par hörlurar är ofta ganska säkra, men det gäller nog inte alltid jordfelsbrytare från kina. :rofl:

• Laddar…
  5. Appendix

Appendix

Husägare
    Elgiganten har ju rätt bra webb med fri frakt. Så i de fall de är billigare så blir det webben ändp

Men på tunga saker (där miljöpartistskatten slår fullt ut) är det oftast 500 kr billigare från Danmark/tyskland.

6. D
    Medlem · Västra Götaland · 630 inlägg

Daniel_82

Medlem
    Men även om en butik är billigare så kan ju vara bra man får hjälp om blir problem med varan.
    Senaste köpte jag tv hos elgiganten när jag hör av mig till kundtjänst så får jag svar som direkt bryter mot konsumentlagen.

• Laddar…
  7. F
    Medlem · Stockholms · 1 506 inlägg

Fred vom Jupiter

Medlem
    Som privatperson köper man väl sällan sådana mängder med elinstallationsmateriel att det blir en jättevinst med näthandel. Frakten äter upp prisskillnaden vid småbeställningar. Dessutom kommer jag ofta på vad jag behöver när jag behöver det. Då orkar jag inte vänta på leverans till efter helgen, även om man sparar en hundring.

8. T
    Medlem · Blekinge · 6 956 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Det finns ingen fri frakt. Vem tror du betalar frakten? Regeringen? Gud? Kina?

9. Hyltran från Veglemyren
    Husägare · Älvsborg · 1 540 inlägg

Hyltran från Veglemyren

Husägare
    Om man behöver reklamera varan så är det mycket bekvämt att bara gå in med den i butiken och få en ny omedelbart.

Det är även kul att se varan IRL innan man betalar för den.

Därför gillar jag att handla prylar i fysiska butiker.

• Laddar…
  10. J
    Medlem · 356 inlägg

jope84

Medlem
    Främsta anledningen att jag inte köper elektronik online är att jag vill ha varan direkt.

De flesta nätbutiker har blivit så långsamma på att leverera, det är inte transporten som tar lång tid utan det är att butiken tar 3-4 dagar på sig innan de skickar den.

11. JLyck
    Renoveringsnovis · Skåne · 1 346 inlägg

JLyck

Renoveringsnovis
    Oj. Jag handlar sällan i butik. Näthandel är enligt mig oerhört smidigt. Frakten (om det blir någon) är försumbar. Det är inte heller gratis att ta sig till fysiska butiker (för de flesta iaf).

Nu har jag inget skrikande behov av att känna på saker och ting innan en beställning läggs. Hade jag haft det så kanske det hade sett annorlunda ut.

• Laddar…
  12. P
    Husägare · 2 435 inlägg

Pin

Husägare
    Jag uppfattar det som att artikeln handlar om byggvaror och inte hemelektronik. Alltså instalkationsmateriel och inte Tv apparater.

Jag köpte nyligen några buntband online. Billigt (även med frakten på 19 kr, jag kan inte ta mig gratis till byggvaruhuset) och låg i brevlådan nästa dag.

13. Appendix

Appendix

Husägare
    Jag såklart. Genom priset på varan :)

14. Appendix

Appendix

Husägare
    Min känsla är att det är mer diskussion vid reklamation via fysiska butiker än via e-handel. Lustigt nog. Då fysiska butikens USP borde vara just bättre kundservice.

15. Fario
    Husägare/flugfiskare · Löddeköpinge · 667 inlägg

Fario

Husägare/flugfiskare
    • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.