Byggahus.se

Många köksfunderingar - behöver råd!

1. K
    Medlem Nivå 1
    Det här blir mitt första inlägg på det här forumet. :) Vi är alldeles i början av vårt enorma husbyggarprojekt och allt känns nytt och obekant då man inte hunnit sätta sig in i alla alternativ och möjligheter som finns.

Jag är väldigt inne på att ha en stor, vit diskho i porslin i köket. Jag vill ha lantlig stil och den gör så mycket extra i ett sånt kök tycker jag. Men nu undrar jag om nån har bra eller dåligt att säga om dem? Är det överhuvudtaget värt att ens tänka tanken på att ha en sån ho, eller slår man sönder både den och alla glas redan första veckan? Och vad ska jag ha istället, vill inte ha rostfri? Hur kan jag få den lantliga känslan med en annan slags diskho? Jag har kollat å Silgranit och de är väl okej, men vad jag har förstått kan man inte få dem som "utstående" som porslinshoarna är. Hmmm, vet inte vad rätt ord är, men ni vet säkert vad jag menar :)

Jag vill absolut inte ha rostfri bänk i köket. Men man måste ju ha nånstans att ställa ifrån sig t.ex. varma ugnsplåtar och kastruller. Så vad finns det för annat material som tål sånt? Hur är det med laminat eller sten eller kvarts? Hur tåliga är såna material? Och hur dyra är sten/kvartsbänkar i förhållande till laminat eller äkta trä? Kan man tänka sig att blanda material på olika bänkar? T.ex. ha stenbänk runt spis och diskho och sen laminat eller äkta trä på de övriga? Eller blir det för mycket då?

Sen skulle jag vilja ha pärlspont på väggarna i köket. Jag kan eventuellt tänka mig att ha kakel runt diskhon och spisen, men helst skulle jag ha pärlspont på alla väggar. Går det att behandla pärlsponten på nåt sätt så att man får den vattentålig så att man skulle kunna ha den även bakom diskhon?

Hoppas nån har några svar på de här frågorna!

2. K
    Medlem Nivå 1
    Ingen som kan komma med några råd? Skulle vara väldigt uppskattat!

3. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Tråd om porslinshoar;
    http://www.byggahus.se/forum/koek/11884-porslinsdiskho-bra-eller-daligt.html

Självklart kan du ha pärlspont överallt i köket, måla med en högblank färg så blir den yålig och lätt att torka av.

marmorskiva är klassiskt i äldre kök, snyggt och tidsenligt, (utmärkt att baka på, men tål inte syror som tex rödbetsspad så bra).

laminat passar inte i ett lantkök, hellre då träskiva.

4. T
    Medlem Nivå 8
    Sten runt vått o varmt (diskho o häll) samt träskivor som avställningsyta är snyggt om köket är stort.. Mattslipade stenskivor som är impregnerade från tillverkaren är mycket tåliga. Oljade träskivor har ungefär samma yta som mattslipade stenskivor.

5. K
    Medlem Nivå 1
    Vad tycker ni om den här laminatskivan då?
    http://www.hahle.fi/antiikkipuu
    Jag tycker den kunde passa i ett lantligt kök, eller?

Nu har vi i alla fall bestämt att det ska vara både kakel och pärlspont, men då vill vi ha enhetlig bänkskiva i hela köket och det lutar mot laminat. Enklast och minst bekymmer, vill inte ha äkta trä då det kräver så mycket skötsel. Har inte sett den där laminaten i verkligheten ännu, men jag hoppas den är lika fin på riktigt.

6. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Personligen (och du frågade ju om vad vi anser) så tycker jag att laminatskivor som skall försöka se ut som nåt annat än laminat, tex. likna trä eller sten, är bland det fulaste som finns.

Skall man ha laminat tycker jag att det skall se ut som laminat, det finns väldigt många snygga färger och mönster. Vi har själva en rostfri bänk och en annan bänk med vit högtryckslaminat (bra kvalite).

7. K
    Medlem Nivå 1
    Jag håller inte alls med där Hemmakatten :)

8. K
    Medlem Nivå 5
    Ser Corian tillräckligt lantigt ut? Det är vitt iaf :)

9. Å
    Medlem Nivå 1
    Graniten är helt otrolig som bänk, toppen att baka på, du kan ställa varma kärl, det som är nackdelen är om man tappar ett glas, då går det i bitar. Inte något speciellt underhåll heller. Har haft min granitskiva i 8 år och är bara så nöjd. Om du åker till ett stenhuggeri har dom granit i många olika färger och mönster, graniten passar även in om man vill ha det lantligt, tycker jag. Lycka till.