Byggahus.se

Många hushåll oförberedda för brand

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
  2. Snigla
    Allvetare · Nivå 25
    Har respekt för eld och vi införskaffade en del när vi flyttade in här..

Brandsläckare har vi inne i huset, brandfilt har vi (och vi vet var de är också). Brandvarnare finns.. den ena ska kopplas till larmet vid tillfälle.

I verkstan finns brandsläckare (tyvärr ingen brandfilt, vilket jag anser vara en nödvändighet, så det ska införskaffas snarast).. i gästsviten finns en liten brandsläckare i varje rum (två sovrum) och brandvarnare.. lgh vi har i en annan del av uthuset har brandvarnare och brandsläckare :)

Utöver det finns ett par förstahjälpen-kit..

Gäller o hålla koll på när brandsläckarna "går ut"..
    de har ju ett "bästföre-datum"..

3. P
    Medlem Nivå 5
    Angående brandvarnare, skaffa helst sånna som kan prata med varandra och sätt på varje våning i huset. dvs från källaren och upp till vinden.
    Jag hade bara vanliga brandvarnare i bottenvåningen och ovanvåningen, dom hjälpte inte mycket när det var på vinden som det brann...
    När brandkåren var där så började den på ovanvåningen tjuta...
    Nu hade jag tur och upptäckte det innan det hade tagit sig för mycket och huset gick att rädda.

4. E
    Snedsågare Nivå 4
    Ett väldigt bra tips som jag läst i en annan tråd:

Regelbundet ska man vända på sina pulversläckare. Pulvret packar sig annars som en klump i botten, och efter några år är de odugliga. Lyft upp och vänd på släckaren någon/några gånger om året.

Till exempel i samband med byte av batteri i brandvarnaren. Eller när man byter däck på bilen, vilket blir oftare än batterierna.