Byggahus.se

Många husägare har för få brandvarnare

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 3 255 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
  2. Niklasloow
    Renoverare · Skåne · 653 inlägg

Niklasloow

Renoverare
    Vi har satt en i varje rum utom källaren. Kostar nästan ingenting så lika bra med för många än för få.

• Laddar…
  3. Davidbagare
    Medlem · 482 inlägg
  4. Snigla
    Maskot · Skåne · 10 965 inlägg
    Har några för få eg.. men vi har i alla lgh/hus.. några är wi-fi ansluta så de skickar meddelande till mig om något händer (eller om batteriet har mindre än 2 procent kvar.. plus att jag kan testa dem/larmet från mobben).

Vi har också flertalet brandsläckare (2 mindre o en stor i bostadshus, några mellanstora och några mindre utspridda i verkstad o lgh), brandfiltar, första hjälpen-lådor, brandutgång i fönster (går att öppna hela, så det går att använda som nödutgång) stege att hänga från vån två..

(y)

5. Fario
    Husägare/flugfiskare · Löddeköpinge · 1 159 inlägg

FarioPremiumikon: Hand

Husägare/flugfiskare
    Vi har sju. Plus brandfilt och en släckare i köket.

• Laddar…
  6. B
    Medlem · Skåne · 66 inlägg

Bengt Henrik

Medlem
    Om man har pulversläckare så bör man minst 1 gång om året vända släckaren uppochner så inte pulvret fastnar i botten. Har pulvret fastnat kan man slå försiktigt med en gummiklubba.

• Laddar…
  7. Snigla
    Maskot · Skåne · 10 965 inlägg
    Fick tipset att göra en vana av det.. att varje gång jag ställde om klockan till sommar/vintertid så skulle jag vrida/vända släckaren (beroende på hur man förvarade den..) :)(y)

Blir värre när de slutar med det.. (sommar o vintertid menar jag)

Får välja att göra det på första advent ist.. när man börjar med julbak och juleljus..

8. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 9 006 inlägg

FairlanePremiumikon: Hand

Medlem
    Jag har gödslat med brandvarnare. Nackdelen är bör de varnar för dåligt batteri så gör de det klockan 3 på natten. Då ska man lista ut vilken det är. Börjar med att sälla mig i trappen för att avgöra om det är uppe eller nere. Sen mellan några rum etc. Tra några försök innan man är framme och den piper till en gång var femte minut eller så....

Alkaliska batterier håller inte ett år ens. Bättre med litiumbatterier, men ändå lite segt.

Jag har även i förråd längst in. Börjar det brinna där så vill man ju inte veta det först 10 minuter senare.

Brandvarnarna är av kommunicerande modell.

Intressant är att barnen aldrig vaknar av batterivarningspipen. Hade ett sådant för 2-3 veckor sen. 16-åringen sov på samma våningsplan i rummet bredvid. Jag en våning upp så långt bort man kan komma, men jag vaknade

• Laddar…
  9. A
    Medlem · stockholm · 1 405 inlägg

atomlab

Medlem

Är enkel evolution bakom det. Du som far skall vakna för fara, modern vaknar när barnen låter och barnen vaknar när föräldrarna skriker högt eller är bestämda. Ett brandlarm är inte programmerat för fara i ett barns huvud även om vi vill tro det ;)

• Laddar…
  10. J
    Medlem · 507 inlägg
    90-talet ringde och vill ha tillbaka sina gamla brandvarnare.

Istället för att gödsla med gammalt skräp så hade du kunna lägga några enstaka kronor mer och köpa riktiga grejer. När ett batteri är på väg att ta slut i någon av mina brandvarnare så plingar det i mobilen som säger typ "Brandvarnaren i sovrummet har < 10% batteri kvar". Och på displayen vid ytterdörren blinkar det rött. Samma sak om det är något kommunikationsproblem (tex att den inte rapporterat in aktuell temperatur på länge) eller något självtest fallerar. Och batterierna brukar räcka... ja jag vet inte, för jag har knappt bytt något. Upp till 10 år sägs de hålla i normalfallet beroende på hur man ställt in dem.

Jag får även larm om temperatur överskrider ett visst tröskelvärde samt om temperaturen ökar orimligt snabbt, vilket är ett effektivt komplement till övriga sätt att upptäcka brand. Värmeutvecklingen kan under vissa omständigheter vara ett mycket snabbare sätt att upptäcka brand på än exempelvis jonisering och optik. Givetvis också larm om de plockas ner och larmar tills man monterat tillbaka dem. Tänk vad många brandvarnare som folk har plockat ner i väntan på batteribyte och som sen ligger kvarglömda i någon låda.

Om man vill ha ett riktigt skydd och inte bara en känsla av skydd så ska man nog hålla sig borta från "2 för 49:-" på någon skräpaffär.

11. yonna
    Medlem · Österlen · 8 381 inlägg

yonna

Medlem
    När är det dags att byta ut brandsläckaren?

12. N
    Medlem · 5 inlägg

Newtonsvagga

Medlem
    Min son hade en klasskamrat som omkom i en villabrand, 8år gammal.
    Efter den händelsen så hade min son svårt att somna, så vi installerade en brandvarnare i varje rum samt förråd. 12 stycken plus de 2 som är kopplade till huslarmet blev det.
    En månad senare kom räddningstjänsten och knackade på dörren, de gör lite hembesök för att få folk att tänka på brandsäkerheten. Han tyckte 12 st va lite i överkant, men efter han hört omständigheterna förstod han anledningen.

13. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 9 006 inlägg

FairlanePremiumikon: Hand

Medlem
    Ja, de kan 90-talet få behålla. Mina är inköpta 2015.

Jag har köpt Housegard, är det gammalt skräp?

Minns inte vad jag betalade för mina för 7 år sen, men 2-pack var det och jag köpte flera sådana. Gissningsvis 2 för 500 kr eller något i den stilen.

• Laddar…
  14. G
    Medlem · 83 inlägg

GustH

Medlem
    Man skall kontrollera minst varje år att trycket är på ”grönt” på mätaren, och gärna vända några gånger på en pulversläckare. Då bör den inte ha något bäst-före egentligen, men annars brukar man nog säga service/byte var 10:e år ungefär.

15. tensiden
    Husägare · Sydöstra · 2 196 inlägg

tensiden

Husägare
    Den allmänna rekommendationen är ju trots allt att byta ut brandvarnare efter ca 10 år. Det här kan man argumentera både för och emot på alla möjliga vis. Det radioaktiva ämnet är fortfarande ok efter 10 år, resursslöseri att byta ut något som "fungerar", det går att rengöra från damm själv osv.

När vi flyttade och behövde uppdatera brandsäkerheten föll valet på att sätta länkade brandvarnare med engångsbatteri i hela huset. Har åtta stycken utspridda. Till det två "vanliga" okopplade brandvarnare med annan teknik. När batteriet är slut om tio år behöver vi visserligen skaffa nya, men då finns det kanske bättre teknik att tillgå. Slår man ut kostnaden på tio år är det inte mycket pengar för att sova tryggt.

Anledningen till länkade brandvarnare är dessutom att vi har ett stort hus med många rum och stängda dörrar. Skulle brandvarnaren i pannrummet eller tvättstugan tjuta mitt i natten är det ingen som hör det från sovrummen.

Till det har vi 6kg pulversläckare på varje våningsplan, mindre kolsyresläckare i anslutning till köket, samt 6kg pulver och skum i angränsande byggnader. Principen att innanför varje ytterdörr/port finns det en släckare och det skall vara möjligt att kunna släcka utan att behöva dra pulver, men brinner det så brinner det. 1kg-släckare i bilarna också.

Överdrivet? Nja, när man sett hur fort det kan gå och hur illa det går när det väl sätter fart så tar man gärna i lite utöver det basala. Sanera ett rum för pulver är tråkigt, men klart bättre än att inte ha något alls att sanera för att det brunnit upp istället.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.