Utan ödehusen hade min barndom varit tråkigare.

• Gilla
Tombrittberg och 4 till
  • Laddar…
Tombrittberg
Fario Fario skrev:
Utan ödehusen hade min barndom varit tråkigare.
Dom är spännande än i dag.

S
Sålde precis sommarstugan. Nu blir jag lite sugen på att ta ödestugan bredvid i besittning. Innan någon hinner reagera (alltså staten på något sätt) så har jag ju besittningsrätt enligt lag!! Underbara möjligheter öppnar sig även i mörka tider

• Wow
  • Gilla
Niblet och 1 till
  • Laddar…
Tombrittberg
S SonnyListon skrev:
Sålde precis sommarstugan. Nu blir jag lite sugen på att ta ödestugan bredvid i besittning. Innan någon hinner reagera (alltså staten på något sätt) så har jag ju besittningsrätt enligt lag!! Underbara möjligheter öppnar sig även i mörka tider
Enligt vilken lag?

S
Tombrittberg Tombrittberg skrev:
Enligt vilken lag?
Öht så är det ett svårt område med lagarna. Du har långtgående rättigheter när det kommer till besittningsrätt. Om du t.ex. hyr ett hus och det inte uttryckligen står att besittningsrätten inte ska gälla, så har du rätt att bo kvar i huset även om ägaren vill hyra ut det till någon annan om du bott där ett par år.
Något liknande kan gälla för ödehus. Säg att du flyttar in där och gör iordning, och det går ett antal år. Då kan man anse att du har skapat dig ett hem under en längre tid och har därmed skaffat dig besittningsrätt.

• Haha
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.