Många drömmer om boende utomlands

1k läst  8 svar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 8
  2. D
    Medlem Nivå 6
    Har själv velat köpa fastighet i Spanien i många år men den ekonomiska biten som gjort man dragit sig för det.
    Hade ju velat köpa något bra objekt som man hyr ut när man inte är där för finansiera det. Men med tanke på de blivit hårdare med regler om privat urhyrning så är jag mindre intresserad av det i dag då man inte vet hur det kan bli om några år.

3. Fario
    Husägare Nivå 7
    Mitt förstaval (och jag vet att fru och de flesta av döttrarna håller med) är Frankrike.
    Finns en massa anledningar men kultur (film, arkitektur, hantverkare, flugfiskare, fotografi), språk, charmen hos de flesta mäniskor är några anledningar. Och naturen! Naturen! Berg, skidåkning, djupa skogar, flugfiska multe inne i centrala Quimper och sedan ta en Cafe Creme vid trottoaren...

Alternativen som brukar dyka upp när vi pratar om boende i annat land är Frankrike, Portugal, Kroatien, Spanien, Italien (2:a) och delar av USA.
    Dock inte lägenhet på spanska solkusten. Jag kan inte se mig själv där.

Men kanske lägenhet i Quimper eller ett mindre hus i Grenoble. Grenoble har inte minst ett par justa universitet för barnen.

4. D
    Medlem Nivå 6
    Fario tänker du tanken flytta dit eller bara ha fastighet att resa till när det passar?

Själv är nog i dagsläget tanken att hade man köpt mer vara där när man känner och det passar in i stressiga vardagen sedan hyra ut resten av perioden. Sedan mot åren eller pensionen kunna vara där betydligt mer. Även om man i bland funderar hur det hade varit flytta utomlands och jobbat där. Men hade saknat familj och vänner även om de nog skulle hälsa på en hel del så inte samma som man har nu.

5. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Vad säger https://www.byggahus.se/forum/members/hemmakatten.20778/ ?
    Katten har ju tydligen nyligen flyttat till Portugal.

Själv har jag ingen längtan att flytta.
    Men jag har en mycket kär gammal vän som nyligen flyttade till Danmark, Jylland, för han stod inte längre ut med det svenska klimatet.
    Men det var nog inte värmen han avsåg :cool:

6. H
    Moderator · Nivå 25
    Känner ingen önskan att flytta. Jag kan ev. tänka mig att vistas utomlands under längre tider när jag blir pensionär. I så fall är nog Frankrike förstahandsval.

7. Fario
    Husägare Nivå 7
    Det är bara drömmar och tankar. Vi har inga gjorda planer för att flytta utomlands. Jag är 54 år så det är dock inte helt orimligt att vi om tio år skaffar en lägenhet i Lissabon (även om det kan ske ändringar vad gäller skatt för pensionärer bosatta i landet) som vi i början hyr ut och sedan flyttar till. Eller Frankrike... För att klara det måste vi sälja både villa i Skåne och fritidshus i Bohuslän.

Att flytta utomlands för att jobba lär knappast hända. Jag har gjort det, bodde i Toronto och jobbade inom reklamfotografi i början av nittiotalet (hade en extremt kort sejour i Hamburg också). Min fru bodde och jobbade i New York under några år. Men pensionsåren kan jag tänka mig att tillbringa i exempelvis Frankrike. Ligurien är något vi pratat om hemma men det är lite dyrt att bo där.
    Grejen är att jag inte drömmer om solkusten där jag skall ha ett behagligt liv med paraplydrinkar och klubbaktiviteter. Jag kommer förtvina om det inte finns tillgång till både skog och kust, gärna berg. Bo i storstad med rimlig transportsträcka till sådant vore också en möjlighet.
    De senaste åren börjar jag få en känsla av att Sverige svikit. Jag är ju uppfödd med pinnbröd och allemansrätt, tron på Sverige som ett föregångsland vad gäller miljö och medmänsklighet. Numera har jag börjat undra över det samhälle jag lever i. Så kanske dra innan jag blir för dyster i sinnet...

Och nu är det dags för bilder som kan skapa en visuell känsla av vad jag är ute efter: :)

Franska bergen där vi tillbringade en tid förra året.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    berg.jpg

Skogsmiljö i Bretagne. (Inte jag som fiskar på bilden men jag har fiskat i den strömmen.)
    bretagne.jpg

OK. Solkusten i Ligurien. Vi hyrde hus i två veckor och jag kan tänka mig att bo så i nödfall...
    ligurien.jpg

Framförallt jag, fru och äldsta dottern kan stå ut med att bo litta urbant. Jag med en frukostkaffe söderut.
    rom.jpg

Redigerat 20 dec 2018 10:41
  8. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Jag trivs också bra här hemma, men har inget mot andra delar av världen.
    Men vill inte resa! Sitta på flygplatser, åka transferbussar, köa vid incheckningsdiskar, nej tack!
    Men har varit på fina ställen:
    Marseilles och Cotes d'Azur, Gijón vid Spanska nordkusten, Malta, Florida, Egeiska havet mm.
    Men vill inte resa längre. Har det tillräckligt bra där vi bor :D

• Laddar…
  9. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 18
    Anledningen till vår flytt är att det är för mörkt, halt, snö och slask under den långa vintern. Min kropp kräver värme.

Vi bodde på landet i Roslagen på en under stor naturtomt (13000 kvm) som dessutom var en äkta sjötomt. Det blev lite för mycket arbete kändes det som. Maken var ute jämnt och arbetade på tomten.

Vi längtade också efter ett lite mer urbant boende. Barnen är utspridda och bor en bit ifrån, tom i USA. Men det var med vemod vi sålde fastigheten som vi älskade.

Att det blev Portugal beror på att Portugal är ett mycket trevligt land och invånare är mycket vänliga och hjälpsamma. De kan sin historia och känner till alla sina poeter och författare sedan 1500-talet.

Att det blev Tavira beror på att det är en mycket trevlig stad, med stadskärna från 1500-talet som man månar om. Ett riktigt kultur- och världsarv. Lagom stor stad, ca 12000 invånare. Ingen Beach just vid stan vilket gör att det inte är vilda beachpartyn här på sommaren. Ett utvecklat kulturlov, fint nybyggt bibliotek, teater, gallerier och butiker. Många utflyktsmål runt omkring. Underbart att sitta ute på en restaurang eller café i januari och klaga lite lagom blasé på solen som skiner i ögonen...

Redan hittat vänner här, 2 svenska par och 4 portugiser (som pratar engelska) som vi fikat och ätit lunch med. Två av våra barn har redan varit och hälsat på.

Smidigt att fixa alla papper vi behöver, svenska myndigheter har tagit längre tid på sig. En bonus är att skatten är lägre här och att man bara betalar SINK-skatt i Sverige på 25% på den allmänna pensionen och privata pensioner. Tjänstepension beskattas inte alls. Levnadsomkostnader ligger på ca 70% av svenska priser.

Det svåraste är att lära sig portugisiska.
    Vi ser ljust på framtiden.

Redigerat 6 jan 01:56

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: