Byggahus.se

Många byggföretag ser sig nödgade att fuska

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 649 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
    Var fjärde företag inom bygg- och transportsektorn anser sig inte kunna överleva utan att fuska med regelverken visar en undersökning som Arbetsmiljöverket genomfört. Samma siffra för företag generellt sett är en på fem. Nästan varannat byggföretag uppger även att upptäcktsrisken för fusk är låg.

Du kan läsa artikeln här: Många byggföretag ser sig nödgade att fuska

2. S
    Anonym

SBH

Anonym
    skulle inte bli så många jobb i privata sektorn, om Arbetsmiljöverket regelverk skall uppfyllas till hundra procent.

3. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser · Västra Götalands · 8 585 inlägg

lars_stefan_axelsson

Besserwisser
    Tja... Det tror jag är för pessimistiskt. Men det är ju en intressant fråga precis hur många jobb som påverkas. Jag vågar inte gissa.

4. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 702 inlägg

useless

Lök.
    Men om man inte kan leva på sina inkomster så är väl marknaden överetablerad och några företag borde försvinna, eller?

5. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser · Västra Götalands · 8 585 inlägg

lars_stefan_axelsson

Besserwisser
    Det är det många som tycker. Och så finns det många som tycker att eftersom då efterfrågan minskar när priserna går upp så väger nackdelen av minskad produktion över. (Jmf. debatten i Kalifornien om "olagliga" immigranter utan vilken skördarna inte kunde bärgas...)

6. N
    Medlem · Örebro · 1 511 inlägg

Nils82

Medlem
    Själv så "måste" jag ha en ny bil, stor tv, nytt kök senaste mobilen. Det finns många måsten här i livet.
    Vilken j-vla skitartikel. Den säger ju bara att vissa är redo att utsätta sin anställda för risker samt ge dem sämre vilkor än andra i samma branch. Det är väl inget att göra en "snyftare" av, eller?

7. S
    Anonym

SBH

Anonym
    om det ena företaget är billigare(men följer inte regelverk) eller den som är 100000-150000kr dyrare( och följer regelverket). vilken tror du dom flesta tar.

• Laddar…
  8. siggebo
    Verktygstokig · Göteborg · 369 inlägg

siggebo

Verktygstokig
    Inte så stor skillnad mellan 25 % ("bygg- och transportsektorn") och 20 % ("företag generellt") då. Jag fattar inte riktigt poängen.

9. F
    Anonym

Företagare

Anonym
    En skippad stressplan är inte en stor risk men ett arbetsmiljöbrott, jag tror det är värre 75 % av arbetsgivarna vet inte om var arbetsmiljöverkets regler innehåller. Medan hela 80 % av icke bygg-, transport- företag vet om att de inte följer alla regler.

10. F
    Medlem · 96 inlägg

Fifth Avenue

Medlem
    Man får svar som man frågar...

Men den dagen kommer då det blir "allmänt accepterat" att fuska med säkerhet, regelvidrig kemikalie/sophantering, arbetsregler, lönedumpning, anställningstrygghet eller dygnsvila. Då kommer många att ångra att de sålde sin moral för att få sin nya villa 100-150000 kr billigare.

Eftersom jag ser mer och mer tecken på att detta är på väg att bli verklighet även i Sverige säger jag till mina pojkar att det bara finns ETT sätt att klara sig på framtidens arbetsmarknad, och det är de skaffar sig en gedigen utbildning.

Vill vi verkligen ha det mygel och fusk som är verklighet i många länder (även i Europa), är det inte bättre att leva i ett samhälle där reglerna till största delen följs ?

11. buspojken
    Byggveteran · Gävle · 1 841 inlägg

buspojken

Byggveteran
    Visst är de ett sånt samhälle de flesta vill ha, men i min bransch är de nästan omöjligt att följa alla lagar och förordningar, de tar helt enkelt för lång tid och är för krångligt, vi pratar timmar varje arbetsdag, vore de enkla regler, som inte kräver enorma resurser, så skulle fler regler följas.

Bara ett exempel, "gamla" modellen av våra sprängförråd blev förbjudna av EU, de var inget fel på dem, inte var de många anmälda stölder heller, men de dög inte, vips så skulle nya skåp köpas in, för den nätta summan av 500 000 kr st, och de lite större firmor kräver åtminstone 4-6 st, dessutom så krånglar de nya skåpen jämt, och de har lastväxlarkrok bak, vilken för att de kan stjälas på 5 min, och inga krav på gps eller liknande, men allt ska scannas, (qr kod) men scanner får förvaras i förråd?

Regler är bra, om de är bra och enkla att följa, massa onödigt krångel och där de kostar stora summor att följa arbetsmiljölagar osv skapar förutsättningar för företag att fuska

12. S
    Anonym

SBH

Anonym
    varför dra in andra länder? finns inte en yrkesgrupp som följer regelverket i sverige.

13. S
    Medlem · Västerbotten · 889 inlägg

Squall Leonhart

Medlem
    Det kanske är dags att nyttja alla dessa byråkrater till att städa upp i regelverken och ta bort kraven som är orimliga eller helt enkelt inte vettiga.
    Sen är det såklart värdelöst med en massa krav som inte kontrolleras att de efterföljs.

En utbildning inom rätt område kan tilläggas. T.ex en utbildning som civilare inom IT-branschen idag är lika mycket värt som B på körkortet. Samma sak för vissa industriinriktade utbildningar.
    Jag skulle vilja påstå att kontakter är mer värt än utbildningar om man vill komma in snabbt, likaså möjligheten att flytta land och rike runt.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.