Hej. Sambon hade sett Mandelmann och berättade att de hade kört en Airfryer med ca 4 m2 solpaneler. Jag har svårt att tro det är möjligt att få ut 220 volt och minst 1000 w som väl skulle behövas för att driva en airfryer med så liten yta solpaneler.
Jag är dålig på elteknik rent allmänt men jag har svårt att tro på detta går ihop.

• Gilla
Kennli och 1 till
  • Laddar…
De kanske hade en batteribank kopplad mot solcellerna. Det är väl det vanliga, att man inte kör grejor direkt mot solcellerna?

• Gilla
deetee och 7 till
  • Laddar…
S smen64 skrev:
Hej. Sambon hade sett Mandelmann och berättade att de hade kört en Airfryer med ca 4 m2 solpaneler. Jag har svårt att tro det är möjligt att få ut 220 volt och minst 1000 w som väl skulle behövas för att driva en airfryer med så liten yta solpaneler.
Jag är dålig på elteknik rent allmänt men jag har svårt att tro på detta går ihop.
Är det bra sol så får du ca 400W per panel.

• Gilla
erik700 och 1 till
  • Laddar…
Har en EcoFlow batteri som kan mata ut 1800w och koppla på 500w sol in. Så ser inga problem att göra det.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Hur många solpaneler går det på fyra kvadratmeter?

Eftersom Mandelmann är mer av ett koncept än verkliga människor, så gäller inte så futtiga saker som vi andra måste leva efter. Om de så vill driva fyra airfryers på en kvadratmeter panel, så går det också bra.

• Gilla
  • Haha
Allman och 24 till
  • Laddar…
Har 200w solpaneler i stugan men 300Ah batteri. Har inverter till de som kan ge 2000 kontinuerligt och 3000w kortvarigt.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
K Kapsyl skrev:
vanlig storlek är typ 1134x1762 mm

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Ok, då lär det inte gå att köra en airfryer direkt (med en inverter emellan) på solceller ens på den soligaste dan på året.

• Gilla
larssonson och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Är det bra sol så får du ca 400W per panel.
Man behöver typ 5 A och skulle tippa 50V per cell, kruxet är strömmen

K Kapsyl skrev:
2

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tony Karlsson3 Tony Karlsson3 skrev:
Man behöver typ 5 A och skulle tippa 50V per cell, kruxet är strömmen
Kollade men det är 670w och 2,4 m2, ger 17 a så seriekopplade ger de 200v typ

Jag kör 2x300w paneler och batteri och sedan 2000w inverter, kör luftvärmepump, kaffebryggare etc utan problem.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Har vänner som kör airfryers i sina båtar med endast solpaneler och batterier så vad skulle vara problemet?

4kvm borde kunna ge ca 600w, troligen var det mer än 4kvm och troligen batterier också.

Själv har jag bara ett litet batteri som inte levererar mer än 800w men har man två parallellade så borde ju inte det vara ett problem.
Jag driver bara kyl, belysning och diverse laddning med mina 250w men de är laddade innan kl 14 varje dag

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.