Byggahus.se

Man måste alltid underrätta grannarna

1. L
    Medlem · Stockholm · 245 inlägg

Lello

Medlem
    Hej.

Pratade precis med Lantmäteriet i Nacka kommun och han sa att för styckningen av tomten behövde man inte kontakta grannarna för det hade dom inget att säga till om..! Så långt allt väl

Men

Sen pratade jag med Bygglovsgubben som sa att jag ALLTID måste underrätta de angränsande grannarna om att jag fått bygglov (även om allt följer detaljplanen) Han sa att jag måste gå runt till de hus som angränsar till fastigheten och upplysa dom om att jag har fått bygglov och medela dom att jag noterar att jag underrättat dom (datum och namn).

Sen sa han att i dom flesta fall så går det utan att någon överklagar, men om någon skulle överklaga så kan det ta flera år :surprised:

Då är det ju helt plötsligt VÄRLDENS STÖRSTA chansning...!!!!!!

*livrädd*

2. D
    Medlem · 1 854 inlägg

David

Medlem

Re: Man måste alltid underrätta grannarna

Precis så är det. Vill det sig illa kan det gå riktigt dåligt.  Värst är det om inte avloppsfrågan är löst. Då kan grannarna inrikta sig på det i stället för bygglovet om de vill slippa nya grannar. Vill det sig riktigt illa har du en värdelös tomt på halsen. Fast då vet du å andra sidan var de överklagande grannarna bor.  ;)

mvh
    David

3. L
    Medlem · Stockholm · 245 inlägg

Lello

Medlem

Den tomt vi ev ska köpa kommer isf avtyckas från en större tomt, är det brukligt att man skriver in i köpeavtalet att köpet bara går igenom om allt går vägen med bygglov och grannar?

4. F
    Medlem · 823 inlägg

Som köpare är det naturligtvis mer tryggt att villkora köpet med bygglov. Dock kan man hamna i en sämre sits när det gäller den ekonomiska uppgörelsen. Prutningsmånen är ju lika med noll om man vill gardera sig.

Lycka till! :) :) :)

5. A
    Medlem · 7 inlägg

Andrew_A

Medlem

Hallå

Om det finns en gällande detljplan för fastigheten och din byggnad ryms inom vad detaljplanen föreskriver så ska inte bygglovhandläggaren kräva grannarnas godkännande, vare sig före eller efter även om det kan vara "trevligt". Det är ju hela syftet med detaljplanen. Däremot om du vill prova en mindre avvikelse, tex några procent högre eller större så är bygglovhandläggaren skyldig att fråga grannarna, annars är bygglovet inte korrekt o kan överklagas.

Ett billigare sätt o villkora ett köpeavtal är att söka ett förhandsbesked, en enklare o mycket billigare variant än bygglov. Ett förhandsbesked är en garanti för bygglov vad avser placering o storlek av kommunen, dock får inte bygglovhandläggaren ta beslutet själv utan det måste byggnadsnämnden göra.

Om det finns detaljplan är den i sig en garanti för vad man får och inte får så då behgövs inget förhandsbesked.

Prata med bygglovhandläggaren!!!

6. F
    Medlem · 823 inlägg

Tyvärr blandas "äpplen med päron".

Det är riktigt att så länge man håller sig inom detaljplanens gränser och byggnationen dessutom uppfyller de allmänna villkoren som ställs i PBL är det inget krav att kommunen bereder grannarna möjlighet att höra av sig. Många kommuner gör det i alla fall och visst kan det vara trevlig med kommunikation med medborgarna.

Sedan du väl fått bygglovet har sakägare möjlighet att överklaga och denna möjlighet löper ut 3 veckor efter det att de har fått del av ditt bygglov.

Att informera grannar efter givet bygglov är alltså ett skydd mot dig själv så du slipper att någon kommer senare och överklagar. Leta reda på vem som är sakägare, informera om bygglovet genom ett rekommenderat brev, vänta lite drygt 3 veckor. Har ingen hört av sig till kommunen med ett överklagande kan du börja bygga.

När det gäller förhandsbesked för något inom detaljplanelagt område är frågan om kvarvarande genomförandetid för planen av avgörande betydelse.

Lycka till!  :) :) :)

7. Linet
    Medlem · 50 inlägg

Linet

Medlem

Varför ska man informera sakägare genom rekommenderat brev? Kan man inte lika gärna knacka på dörren?
    Hälsn. Linet

8. D
    Medlem · 70 inlägg

DerniZ

Medlem

Förmodligen pga att ett rekommenderat brev kan man bara lösa ut på Posten genom att legitimera sig och kvittera med namnteckning. På det viset kan man genom Posten kolla upp när personen tog emot informationen om det skulle uppstå en tvist...
    Posten kan väl anses vara opartisk i sammanhanget.

Men å andra sidan kan man ju ha skickat vad som helst i det rekommenderade brevet till grannarna och sedan påstå att det var information om t.ex. beviljat bygglov - ingen på posten kollar ju vad man skickar för nått...

:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.