Byggahus.se

Mamoleum click i kök/hall/entre?

1. M
    Medlem · 468 inlägg

milimani

Medlem
    Finns här någon som lagt marmoleum click i kök/hall? Hade i princip beslutat mig för plastmatta när detta kom som förslag från en golvfirma som alternativ.

Hur funkar det för entregolv och köksgolv? Hade tänkt plastmatta pga tåligheten men clickgolvet skulle man kunna lägga ovanpå nuvarande plastmatta och spara en del pengar (och även tydligen minska risken för problem som skulle kunna uppstå vid mattomläggning).

Någon som har det på ytor som är mer slitbenägna och har en åsikt? :)

2. T
    Medlem · Stockholm · 1 433 inlägg

Tosse

Medlem
    Jag har det i kök. Tåligt men inte som klinker om man säger så. Går du på det med vasst grus under skon kommer det bli märken. Tappar du en kniv är det nog risk för märken. Men det är skönt att gå på och se på tycker jag.

I hallen är jag skeptisk, men det är klart man kan ju ha en tålig matta vid dörren. Beror på levnadsmönster skulle jag säga. Går ju med parkett i hallen och köket också.

3. M
    Medlem · 468 inlägg

milimani

Medlem
    Behöver samma i kök och hall pga planlösning har jag insett, så det är matta eller linoleum. Klinker är ingen favorit i större mängd så det går bort här.

4. Per Eskilsson
    Administrator · Skåne · 5 683 inlägg

Per Eskilsson

Administrator
    Jag ville lägga marmoleum klickgolv i mitt kontorsrum eftersom jag gillar utseendet, tycker att det känns naturligt och tror att det är behagligt att gå på.

Men eftersom jag upplevde det för krångligt att välja färger så valde jag vinylgolv från Forbo med furuplankutseende. Golvet ska läggas på måndag. Jag kan ladda upp en bild senare om du tror att det kan vara en alternativ.

5. M
    Medlem · 468 inlägg

milimani

Medlem
    Jag vet att jag vill ha ljusgrått/vittrutigt. Har gått igenom mönster sen i juni så den biten har jag landat i. Bara materialet kvar...

6. BigR
    Husägare · Norrland · 625 inlägg

BigR

Husägare
    Vi lade in Marmoleum click i köket i en lägenhet. Det var lätt att lägga och ett behagligt golv att gå på. Dock hade vi någon svacka i betongen som jag inte lyckats spackla bort och där rörde sig golvet lite när man gick på det, irriterande. Linoleum är ganska mjukt så så lite märken blir det om man tappar saker. Det slits hårt i ett kök så räkna också med att golvet ska bonas då och då för att se bra ut.

7. Scouten
    Byggveteran · Lund · 740 inlägg

Scouten

Byggveteran
    Vi har det i kök, vardagsrum, hall och entré. Funkar perfekt, lätt att lägga.

8. Charlie2
    Medlem · Dalarna · 613 inlägg

Charlie2

Medlem
    Har rutor i köket samt Linoleum i hallen. Vill dock uppmärksamma att det blir fläckigt, särskilt våra mörkgrå rutor. Läser man instruktionen noga skall Linoleumgolv aldrig våttorkas...de förordar torr städning.
    Vi har hundar som har matskålarna på en liten matta men det blir ändå fläckar runt om och de är svåra att få bort. Haft golvet i fem år. För att slippa se uppkomna fläckar är den hela mattan perfekt då den är flammig. Men en rejäl dörrmatta behövs, mattan blir repig av små gruskorn etc som följer med dammsugaren.

9. M
    Medlem · 468 inlägg

milimani

Medlem
    Men tål det inte vatten alls eller vadå?

10. M
    Medlem · 468 inlägg

milimani

Medlem
    Tack alla för svar. Det är inte lätt alltså.

Jag vet att jag vill ha ett gråvitrutigt golv. Det är det estetiska.

Lägga marmoleum click är absolut enklast för mig, det är något jag kommer kunna göra själv och jag måste, vad jag förstår, inte riva ut plastmattan under.

Alternativet är att riva plastmattan och ha in firma för ny läggning då forbo har en rutig plastmatta. Det har jag fått offert på 23000 kr på vilket är för dyrt helt enkelt just nu. Dessutom kom det med varningen att de inte kunde garantera att limmet inte skulle reagera med underlaget och ge en bubblig yta.

Det är svårt när man vet vad man vill ha men inte hur man ska få till det...

11. Charlie2
    Medlem · Dalarna · 613 inlägg

Charlie2

Medlem
    Jo det tål vatten. Var noga att torka bort ev spillvså det inte blir liggande...sen går man ju inte så ofta m ögonen 15 cm från golvet ;)
    Lycka till!

12. M
    Medlem · 468 inlägg

milimani

Medlem
    Sant... man vill ju få det så bra det går bara! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.