Min mor har fått en skriftlig varning från sin Brf om att hon haft sin terrassdörr öppen för mycket och att detta kan skapa problem med fukt och mögel i huset. Hon hotas med vräkning ifall hon fortsätter att ha den öppen så mycket som hon gjort hittills. (Jag vet också att föreningen skulle få svårt att vräka henne p g a, men jag vill inte heller att hon bråkar om detta, bättre om hon stänger dörren)

Till saken är att hon har den öppen stora delar av dagen, så det stämmer.

Jag har läst stadgar och ordningsregler för Brf och hittar ingen info om detta, men har sagt till min mor att hon ska hålla dörren stängd förutom när hon ska vädra.

Men jag är nyfiken om föreningen har rätt att en öppen dörr kan skapa problem med fukt och mögel i huset och hos grannarna. Har sökt information, men inte riktigt hittat trovärdig information.

• Wow
  • Gilla
  • Arg
redep och 10 till
  • Laddar…
Tycker det låter som nonsens. För i tiden hade man ju fönstren öppna jämt och ständigt, eftersom självdragsventilation knappt fungerar när det är varmt ute. Så länge det inte regnar in kan jag inte se att det skulle vara något problem.

• Gilla
Stickan56 och 39 till
  • Laddar…
4774
Knappast, inte ens i hennes egna lägenhet. Hur skulle de som bor där kunna duscha, bada, diska, tvätta, skura menar de i sådana fall. Din mor har all rätt att ha altandörren öppen 24/7 året om hon så önskar och de övriga ska vara tacksamma för den friska luft som hon släpper in.
Jag skulle ha blivit väldigt arg om jag var henne . Ren nonsen och fullständig idioti.

Det är inte som så att de vill bli av med din mor av någon annan anledning som de uttrycker på detta sätt istället?

• Gilla
  • Haha
MinimalistWannabe och 34 till
  • Laddar…
Huset är kanske modernt med mekanisk frånluftsventilation? Då blir luftflödena störda om någon har öppna dörrar och fönster.

• Gilla
  • Haha
Alti och 29 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Huset är kanske modernt med mekanisk frånluftsventilation? Då blir luftflödena störda om någon har öppna dörrar och fönster.
Har du sett någon BRF med tydligt regelverk om detta?

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
4774
J Josth skrev:
På vilket sätt då? Jag kan exempelvis inte sova om jag inte har fönstret på glänt. Kan inte duscha med stängt fönster och kan inte heller med dessa slutna torra luftsystem och har aldrig kunnat pga av astma. Så förklara för mig hur ett sådant system påverkas av ett öppet fönster är du snäll.

• Gilla
  • Wow
Chr3 och 5 till
  • Laddar…
H
K Kanotisten skrev:
Min mor har fått en skriftlig varning från sin Brf om att hon haft sin terrassdörr öppen för mycket och att detta kan skapa problem med fukt och mögel i huset. Hon hotas med vräkning ifall hon fortsätter att ha den öppen så mycket som hon gjort hittills. (Jag vet också att föreningen skulle få svårt att vräka henne p g a, men jag vill inte heller att hon bråkar om detta, bättre om hon stänger dörren)

Jag har läst stadgar och ordningsregler för Brf och hittar ingen info om detta, men har sagt till min mor att hon ska hålla dörren stängd förutom när hon ska vädra.

Men jag är nyfiken om föreningen har rätt att en öppen dörr kan skapa problem med fukt och mögel i huset och hos grannarna. Har sökt information, men inte riktigt hittat trovärdig information.
Ser det som tvärtom om det inte spöregnar. Kan det vara något ventilationssystem som inte fungerar som det ska om det är öppet. Släpps värmen ut så att det kostar mer, det beror ju på värmesystemet. Nu gissar jag bara. Säg till Btf. att ni vill ha en utförlig skriftligt förklaring. Kontakta Hyresgästföreningen.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 10 till
  • Laddar…
Risken som finns är regn som skadar dörr/golv men utöver det så finns ingen fuktrisk.
Som du är inne på så har föreningen inte mycket att hämta så länge hon faktiskt sköter sig. Samtidigt är det kanske ingen större uppoffring att putta till altandörren för att slipa grannfejd.

En sidofråga. Vad håller föreningen för inomhustemperatur? Om någons mamma vädrar dagligen är den uppenbart alldeles för hög. Där finns pengar ett spara! En följdeffekt är att din mor inte kommer vilja ha öppet jämt.

• Gilla
MinimalistWannabe och 15 till
  • Laddar…
Om det är på vintern som dörren är öppen hela dagarna så blir uppvärmningskostnaderna onödigt dyra för övriga i brf.

• Gilla
A_Camera och 44 till
  • Laddar…
Spelar det någon roll att altandörren öppnas ut i ett inglasat uterum? Detta uterum är stängt.

Kan det finnas något annat som störs, som t ex uppvärmningen i huset? Det är tvåvåningshus från 70-talet.

• Gilla
Chr3 och 6 till
  • Laddar…
Det ökar ju energiförbrukningen. Men att det skulle orsaka fuktproblem låter långsökt. Möjligen i uterummet.

• Gilla
A_Camera och 8 till
  • Laddar…
K Kanotisten skrev:
Spelar det någon roll att altandörren öppnas ut i ett inglasat uterum? Detta uterum är stängt.

Kan det finnas något annat som störs, som t ex uppvärmningen i huset? Det är tvåvåningshus från 70-talet.
På vilket sätt har någon ens lagt märke till det?

• Gilla
tLang och 2 till
  • Laddar…
K Kanotisten skrev:

Jo men har föreningen gjort någon OVK (obligatorisk ventilationskontroll) så att ventilationen fungerar i lägenheten? Förefaller väl lite märkligt om man måste ha terassdörren öppen hela dagarna och kan mycket väl orsaka energi samt fuktproblem. Så varför måste terassdörren var öppen?

• Gilla
  • Haha
  • Wow
P-KAR och 7 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det ökar ju energiförbrukningen. Men att det skulle orsaka fuktproblem låter långsökt. Möjligen i uterummet.
Det beror alldeles på hur temperaturen regleras. Det troligaste är att påverkan på energiförbrukningen är försumbar eftersom värmetillförseln till en enskild lägenhet troligen inte ökas om det blir kallt i en lägenhet. Det vanligaste i lägenhetshus är att framledningstemperaturen bara styrs mot utomhustemperaturen.

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
Det beror alldeles på hur temperaturen regleras. Det troligaste är att påverkan på energiförbrukningen är försumbar eftersom värmetillförseln till en enskild lägenhet troligen inte ökas om det blir kallt i en lägenhet. Det vanligaste i lägenhetshus är att framledningstemperaturen bara styrs mot utomhustemperaturen.
Jo, för om det är kallare i lägenheten så kommer returen från radiatorerna vara lägre.
Utöver det är det sannolikt termostatventiler, dvs en lägre temperatur kommer leda till ett ökat flöde.

Så att vädra för att sänka temperaturen ökar absolut energiförbrukningen.

• Gilla
Roger Fundin och 23 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.