Hej! Vi håller på att renovera ett hus och vår entreprenör har satt renoveringsgips genomgående i huset då väggar osv var i väldigt dåligt skick. Nu har måleriarbetet typ avslutats, och vi är missnöjda med slutresultatet. Det handlar inte bara om gipset tror jag, utan det är målat med så grov roller att det på många ställen i stort sett ser ut som en strukturtapet. Det är dock inte så yoghurtlikt överallt, då det varit lite olika målare på plats (vilket gör det ännu värre att det är lite olika).
Enligt vår entreprenör så har olika målare olika stilar, och om man vill ha släta väggar så måste man vara tydlig med det. Jag förstår att han har en poäng i det.. men vem vill ha strukturtapetskänsla idag? Det finns ju grader. Han höll dock med om att det såg illa ut på vissa ställen, och de skulle försöka åtgärda det genom att måla en gång till med en finare roller.
1. Min första fråga är, kommer det att funka att få väggarna slätare genom att måla ett lager till med en slätare roller? Eller behöver man göra om detta mer grundligt? Är det rimligt att få väggar med så här mycket struktur om man inte är supernoga i precis i varenda detalj? Det är ju som att jag skulle behöva säga att jag inte vill ha svampade väggar.
2. Min andra fundering är, de har grundmålat, och sedan bara målat en gång ovanpå med vår valda vägg- och takfärg. Enligt entreprenören är det "så de/man gör" nuförtiden när det är helt nytt och slätt, som renoveringsgips då möjliggör. Vi tycker dock att det på flera ställen ser väldigt flammigt ut, som att renoveringsgipset och den grå färgen lyser igenom. Ska det verkligen räcka med en strykning efter grundmålning; på de flesta ställen jag har läst så står det att det måste målas minst två gånger.
Bifogar bilder, anser ni att det här är ett acceptabelt resultat? Jag är ingen stjärna på att måla själv men jag hade fått till det klart bättre än såhär.
Tacksam för input av er som är mer kunniga än mig själv.
Enligt vår entreprenör så har olika målare olika stilar, och om man vill ha släta väggar så måste man vara tydlig med det. Jag förstår att han har en poäng i det.. men vem vill ha strukturtapetskänsla idag? Det finns ju grader. Han höll dock med om att det såg illa ut på vissa ställen, och de skulle försöka åtgärda det genom att måla en gång till med en finare roller.
1. Min första fråga är, kommer det att funka att få väggarna slätare genom att måla ett lager till med en slätare roller? Eller behöver man göra om detta mer grundligt? Är det rimligt att få väggar med så här mycket struktur om man inte är supernoga i precis i varenda detalj? Det är ju som att jag skulle behöva säga att jag inte vill ha svampade väggar.
2. Min andra fundering är, de har grundmålat, och sedan bara målat en gång ovanpå med vår valda vägg- och takfärg. Enligt entreprenören är det "så de/man gör" nuförtiden när det är helt nytt och slätt, som renoveringsgips då möjliggör. Vi tycker dock att det på flera ställen ser väldigt flammigt ut, som att renoveringsgipset och den grå färgen lyser igenom. Ska det verkligen räcka med en strykning efter grundmålning; på de flesta ställen jag har läst så står det att det måste målas minst två gånger.
Bifogar bilder, anser ni att det här är ett acceptabelt resultat? Jag är ingen stjärna på att måla själv men jag hade fått till det klart bättre än såhär.
Riktigt sur situation. Förstår att man blir besviken om man inte förväntat sig mönster efter rullning. Är inget fan av det heller om jag ska va ärligt.D Dynamobonka skrev:Hej! Vi håller på att renovera ett hus och vår entreprenör har satt renoveringsgips genomgående i huset då väggar osv var i väldigt dåligt skick. Nu har måleriarbetet typ avslutats, och vi är missnöjda med slutresultatet. Det handlar inte bara om gipset tror jag, utan det är målat med så grov roller att det på många ställen i stort sett ser ut som en strukturtapet. Det är dock inte så yoghurtlikt överallt, då det varit lite olika målare på plats (vilket gör det ännu värre att det är lite olika).
Beroende på vilket färgsystem och fabrikat så är det olika antal strykningar.
Nåt som däremot inte är acceptabelt är om 2 målare får olika resultat, nu pratar jag om det sker i samma rum. Olika rum är mer förlåtande.
Nånting som är säkert däremot oansätt vilket fabrikat eller system som används, så ska det våra täckande. Ska inte finnas någon tendens att lysa igenom.
Men en enkel lösning för alla hade ju varit att målaren körde av väggarna med sin giraff och jämnade ut mönstret och sen la en strykning till med en roller som lämnade mindre mönstring,
Är ju också viktigt om man har olika målare som rullar samma rum att dom avslutar sista rollertaget i samma riktning. (Uppifrån och ner tex) annars blir det resning på mönstringen åt olika håll vilket ser fruktansvärt talanglöst ut.
Nu målar jag nästan uteslutande med linoljefärg och emulutionsfärg som är linoljebaserade så är inte så överinsatt i moderna färgsystem. Men generellt sett så lägger man grund, mellan och toppstrykning. Finns säkert mer än en målare insatt i moderna färger som vill rätta mig på det här på forumet.
Men vet du vilken färg som används så är det ju enkelt att ringa en återförsäljare och fråga hur många strykningar som rekommenderas.
Hoppas ni hittar en lösning, för det måste kännas meningslöst att betala för nåt som man anser man hade gjort bättre själv. Lite som att gå på restaurang och äta nåt som man hade lagat bättre själv hemma.
Det räcker inte att måla ett tunt lager färg på en tjock/grov gräng. Grängen måste slipas ner ordentligt alt. spacklas, slipas och börja om. Dom flesta besiktningsmännen godkänner en grov gräng, dock eftersträvar man alltid att ha en jämn gräng. Oavsett om dom bara målat 1 gång med färdigfärg på grundfärgen så ska färdigfärgen täcka och vara i en jämn glans över hela ytan, om det inte är det så bör dom måla minst 1 gång till.
Grundregeln är väl fin roller och halvblank färg på väggar, grövre roller och matt färg i tak och pensel och lackfärg.på snickerier.
Kolla så att de inte tom har använt takfärg på väggarna...
Kolla så att de inte tom har använt takfärg på väggarna...
Det kan ju inte anses fackmannamässigt utfört. Bara att färgen verkar gå ut i taket..
Har han använt grov roller på släta väggar, så hade jag ifrågasatt direkt. Grov roller är avsett enligt Anza för ojämna väggar där inte slut finish är viktigt. Be honom speca vilken roller han använt. Är det en grov roller så är det yrkesmässigt fel val på en yta där man kostat på sig renoveringsgips för att få slät yta. Valet av rolelr kan då knappast ses som fackmannamässigt i förhållande till uppdragets natur.
De flesta färgtillverkare skriver 2 behandlingar på burken. Samtidigt rekommenderas grundfärg eller för grundad väv för att få jämnt resultat. Det ena utesluter mao inte det andra. Så om färgen de använt är specad för 2 strykningar så är det täckfärgen som skall strykas 2 ggr (Ni som är yrkesmålare får hoppa på mig om jag talar i nattmössan, men så har jag alltid tolkat det). Sen skall det ju alltid täcka och vara jämnt och icke flammigt. Hans kommentar att detta möjliggörs av renoverings gips låter ju helt felaktigt. Möjligen om det är en renoverings tapet, så kan man avstå grundning om den är grundad. en att inte göra 2 strykningar går ju mot färgtillverkarens rekommendation, en renoverings gips skiljer sig väl inte från en vanlig gips mer än att den är tunnare. Den spacklas och slipas och har en pappyta som vilken gips som helst.
Här är ett av få tillfällen jag direkt anser man skall hålla inne betalning, och sen ta in en oberoende besiktningsman, om målaren emotsätter sig att åtgärda.
Ställ krav på att väggarna spacklas och målas om. Detta är inte ok i en bostad med detta resultat om man hyrt in en seriös målare. Och som sagts ovan. Sammas struktur och resultat på alla ytor är en förutsättning. Oavsett en eller flera målare.
Har han använt grov roller på släta väggar, så hade jag ifrågasatt direkt. Grov roller är avsett enligt Anza för ojämna väggar där inte slut finish är viktigt. Be honom speca vilken roller han använt. Är det en grov roller så är det yrkesmässigt fel val på en yta där man kostat på sig renoveringsgips för att få slät yta. Valet av rolelr kan då knappast ses som fackmannamässigt i förhållande till uppdragets natur.
De flesta färgtillverkare skriver 2 behandlingar på burken. Samtidigt rekommenderas grundfärg eller för grundad väv för att få jämnt resultat. Det ena utesluter mao inte det andra. Så om färgen de använt är specad för 2 strykningar så är det täckfärgen som skall strykas 2 ggr (Ni som är yrkesmålare får hoppa på mig om jag talar i nattmössan, men så har jag alltid tolkat det). Sen skall det ju alltid täcka och vara jämnt och icke flammigt. Hans kommentar att detta möjliggörs av renoverings gips låter ju helt felaktigt. Möjligen om det är en renoverings tapet, så kan man avstå grundning om den är grundad. en att inte göra 2 strykningar går ju mot färgtillverkarens rekommendation, en renoverings gips skiljer sig väl inte från en vanlig gips mer än att den är tunnare. Den spacklas och slipas och har en pappyta som vilken gips som helst.
Här är ett av få tillfällen jag direkt anser man skall hålla inne betalning, och sen ta in en oberoende besiktningsman, om målaren emotsätter sig att åtgärda.
Ställ krav på att väggarna spacklas och målas om. Detta är inte ok i en bostad med detta resultat om man hyrt in en seriös målare. Och som sagts ovan. Sammas struktur och resultat på alla ytor är en förutsättning. Oavsett en eller flera målare.
Vilken typ roller som har inte med saker att göra. En målare kan göra grov gräng med en fin roller eller fin gräng med grov roller. Jag har 20 år i yrket och kör alltid med anza röda (grova) rulle på väggar och tak.Fördelen med en grov roller är att man kan lägga på mer färg på ytan som ska behandlas, den färgen rollar man sedan ut i ett jämt lager som man avslutar med ett efterulla för att få en fin gräng. Det stämmer att dom flesta färgtilverkarna skriver 2 st färdigstrykningar och för full garanti ska självklart detta göras, men dom vill oxå sälja så mycket färg som möjligt. I verkligheten behövs det inte göra på alla ytor. Nya/Spacklade/Tapetserade ytor 1ggr grundf., 1-2ggr färdigf., beronde på kulör. Tidigare målade ytor 1-2 ggr färdigfärg beroende på kulör. I övrigt, bra summeratM mojjen skrev:Det kan ju inte anses fackmannamässigt utfört. Bara att färgen verkar gå ut i taket..