Byggahus.se

Målning på fabrikgrundmålade brädor?!?

1. A
    Medlem · Stockholms · 26 inlägg

Abbendix

Medlem
    Hej,
    när jag beställde den fabriksmålade fasadpanelen trodde jag givetvis i min enfald att det bara var att köra på med täckfärg sen!?! Men efter att ha besökt två färgbutiker med vardera Beckers och Jotun nämner de att det är viktigt vad brädorna är grundat med. Den ena säger att fabriksgrundningen är dålig och typ bara ångas på för att hålla byggtiden och att man måste grunda med deras för att brädan ska andas ordentligt under akrylaten sen. Den andra (Jotun) säger att det inte alls är så men det är bra att ta reda på vad den är grundat med. Demidekks grundfärg har ju grundolja i sig så det ska räcka till ändar tydligen, vilket låter bra. Men för att den ska funka under akrylaten är den viktigt att den fäster (suger in) ordentligt. Jag tog reda på vad de är grundade med och undrar vilken behandling jag ska göra?

"Valbo Trä kommer dubbelfaspanelen ifrån.
    Den är grundad med färg från Teknos.
    www.teknos.com

Färgen heter Teknol 1881 och är en vattenburen alkydgrundfärg."

2. J
    Medlem · Västra Götaland · 889 inlägg

Jens_H

Medlem
    När man läser databladet på just den grundfärgen står det att den kan målas över med dels alkydoljefärger och dels dispersionsfärger. Eftersom akrylatfärg är en dispersionsfärg bör det gå bra att styrka fasaden två gånger med akrylat. Ta först och olja in ändträ och skarvar samt extra utsatta områden med grundolja.

Länken till databladet för Teknol 1881 hittar du här http://www.goriindustry.se/index.asp?pageid=H2749

3. A
    Medlem · Stockholms · 26 inlägg

Abbendix

Medlem
    Ok tack. Skulle måla på med täckfärgen idag med brädorna var fuktiga, presenningen hade läkt in. Hur torr bör brädorna vara innan man målar på med täckfärgen?

4. M
    Medlem · Västerbotten · 499 inlägg

Micke_vb

Medlem
    < 15%

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.