1 448 läst · 3 svar
1k läst
3 svar
Målning källargolv
Hej, jag har ett pannrum med en avloppsbrunn. Köksavloppet går via denna brunn och det blev täppt och översvämning nyligen. Golvet hade jag tidigare målat med betongfärg från Colorama. Målat två gånger enligt deras rekommendation. Nu flagnade färgen av avloppsvattnet som rann ut.
Frågan är nu hur jag ska behandla golvet. Ska jag lägga en primer på först och sen måla igen?
Klinker är ett alternativ men där den tidigare oljetanken stod är det en stor rektangel som är upphöjd i golvet vilket gör det besvärligare. Vill helst bara ha färg på golvet. Hur ska jag då få färgen att klara framtida eventuella översvämningar.
Huset är från 1971 och ingen markfukt noterad.
Tacksam för råd och tips.
Frågan är nu hur jag ska behandla golvet. Ska jag lägga en primer på först och sen måla igen?
Klinker är ett alternativ men där den tidigare oljetanken stod är det en stor rektangel som är upphöjd i golvet vilket gör det besvärligare. Vill helst bara ha färg på golvet. Hur ska jag då få färgen att klara framtida eventuella översvämningar.
Kan tillägga att färgen släpper bara där betonggolvet är riktigt slätt. Där det är grövre struktur håller den.Hej, jag har ett pannrum med en avloppsbrunn. Köksavloppet går via denna brunn och det blev täppt och översvämning nyligen. Golvet hade jag tidigare målat med betongfärg från Colorama. Målat två gånger enligt deras rekommendation. Nu flagnade färgen av avloppsvattnet som rann ut.
Trisst att färgen inte klarade avloppsvatten.
Jag har hagmans golvfärg ep-v i garaget och den tål domkraft, bil, kemikalier, vatten osv. När det är dags att måla källargolvet tänker jag använda den igen.
Det är en 2 komponent epoxifärg.
Har du möjlighet att slipa av ditt källargolv med en vinkelslip med diamantslipskål så sitter färger som berget sen. Maskin går att hyra för några hundra. Använd en bra dammsugare till och andningsskydd
Jag har slipat den delen som flagnade med ett 80 papper på en maskin då ytan verkade vara lackad eller nåt från början. Har lagt på ett nytt lager med samma färg som tidigare nu på morgonen. Få se hur det ser ut i morgon. Håller det inte så kanske jag får gå på ditt tips.