Byggahus.se
Håller för tillfället på att måla om huset utvändigt och efter att ha läst en del trådar här inne valde jag Demidekk Optimal. Hade tidigare alkydoljefärg. Just nu vill det tyvärr regna var och varannan dag och i samband med detta kom jag att fundera en sak. Borde inte en olje-akrylat färg, t ex Demidekk Optimal (en hybrid mellan en oljefärg/vattenlöslig färg) vara mindre väderkänslig vid målning, jämfört med en ren oljefärg? Tänker närmast på den maximala relativa luftfuktighet som kan tillåtas för att vara lämplig för att plocka fram penseln.

Någon av er som har någon synpunkt om det här? Någon kanske t o m vet vilken max luftfuktighet som gäller för Demidekk Optimal.

PS: Testade en dag med att hänga ut barometern som även har luftfuktighetsmätare. Den steg från 65% relativ luftfuktighet inne inne till uppåt 90% ute (högt…). Men det tog lång tid, flera timmar, för en sådan att anpassa sig till luftfuktigheten utomhus.

Så länge det inte föreligger risk för regn inom tre timmar efter målning ska det inte vara några problem oavsett RF. Helst bör ju inte fasaden utsättas för regn under torktiden.

Torktiden på burken avser 23 grader och 50% RF, om någon parameter skiljer där förlängs torktiden med någon/några timmar.

Kort och gott, man kan måla så länge det inte regnar och det inte är risk för regn inom ca tre timmar.

Tack Jens, nu vet jag.

Om fasaden utsätts för regn så länge färgen inte är yttorr så kan det bli lite flammigt. Men de flesta av dagens färger brukar vara yttorra inom tre timmar, det är mest det som är viktigt.

Är det mest att det kan bli flammigt så är alltså dessa tre timmar torrt inte lika kritiska vid första strykningen, som i samband med slutstrykningen?

Du har alldeles rätt, totalt uppehåll vid slutstrykningen!

då har du gjort ett stort mistag av ditt färgval du skulle använt en linoljefärg

tony målare skrev:
då har du gjort ett stort mistag av ditt färgval du skulle använt en linoljefärg
Kan du precisera?

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.