Jag har brunlaserade fönster som jag vill måla vita inomhus. Det visade sig vara svårare sagt än gjort.

Fråga 1: Det finns en tunn skum/gummilist mellan själva glaset och träramen. Jag har redan delvis råkat måla över den. Ska denna list förbli omålad eller kan jag måla över den?

Fråga 2: Jag har lagt på en strykning med täckfärg. Har insett att jag behöver någon typ av häftgrund för att färgen ska sätta sig och för att träet inte ska blöda genom. Kan jag stryka en häftgrund direkt på den redan målade täckfärgen eller måste denna slipas bort först?

Visa bilaga 777352

mina brunlaserade fönster tvättade jag först med målartvätt ordentligt, tänkte att grundfärg är onädigt, men efter en strykning av färdigfärg som inte blev super, så slipade jag ner detta (inte supernoga), la på grundfärg för att sedan stryka två-tre ggr med snickerifärg så blev slutresultatet bra. jag kladdade lite på gummilisten men färgen lossnade om man petade på den med kniv.

E el_palpo skrev:
mina brunlaserade fönster tvättade jag först med målartvätt ordentligt, tänkte att grundfärg är onädigt, men efter en strykning av färdigfärg som inte blev super, så slipade jag ner detta (inte supernoga), la på grundfärg för att sedan stryka två-tre ggr med snickerifärg så blev slutresultatet bra. jag kladdade lite på gummilisten men färgen lossnade om man petade på den med kniv.
Tack för svar. Blev ungefär samma här. Strök på två lager häftgrund och sedan tre lager med täckfärg. Det blev bra tillslut. Jag målade in den svarta gummilisten helt. Men som du säger kommer färgen på gummit nog lossna med tiden.

• Gilla
Harström
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.