Hej!

Nu börjar det bli dags att fräscha upp taket i huset så man sedan kan ge sig på väggar och golv. Det finns en del trådar om ämnet sedan tidigare, men eftersom de är så gamla, och tekniken går framåt, finns det säkert andra färger och tekniken man hellre väljer i dagsläget, så jag gör en ny tråd (min första få forumet dessutom!).

Jag ska alltså måla mitt gulnade paneltak, som förmodligen har någon slags ganska matt lack, det är inte jätteblankt i alla fall.
Tak med brun, obehandlad träpanel och synliga kvistar, i ett rum med vitmålade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gulnat träpaneltak med synliga kvistar och blånaglar, i behov av ommålning.
Skapa konto
Gulnat paneltak med synliga kvistar och en matt lack som väntar på ommålning.
Skapa konto

Det jag funderar på mest är vad jag ska måla med för att undvika genomslag från kvistar och den gulnade panelen. Självklart strävar jag även efter att inte behöva stryka onödigt många gånger.

Kvistlack tror jag är bortsorterat, då det dels är nästan hur många kvistar som helst, och att det känns bättre att stryka något slags spärrskikt/grundfärg över allt i så fall. Kvistlack har jag läst även kan ge upphov till blankare fläckar än där det inte är någon kvistlack.

Jag har blivit tipsad av olika att antingen köra två gånger med grund/spärrfärg och sedan slutstryka med en annan färg (Flüggers egna färger), och sedan på ett annat ställe att enbart köra Alcros panelgrund i två skikt: http://www.alcro.se/Inomhus/Arbetsomraden/Grundfarg/Grundfarg/Panelgrund/ (alltså inte slutstryka med någon annan färg).

Val av färg: Jag ska ha vit i vanlig ordning (och förmodligen gärna så vit/ljus som möjligt, inte "gräddvitt", "äggskal" eller liknande), och jag tror mig vilja ha taket så matt som möjligt. Men har sett att panektak oftast är mer åt det halvblanka hållet. Några åsikter där?

Hur är nu era erfarenheter av att måla paneltak, vad har ni kört med, har ni fått genomslag?

Hur målade ni? Jag har länge varit inne på att försöka sprutmåla, men har lagt ned det p.g.a. all täckning mot färgdimman, till att kanske lägga på färg med roller och sedan stryka ut det med pensel (jag har en gång kört med enbart en fasadpensel, men vilket jobb det var sedan då. Jag hoppas på snabbare arbete med en roller till hjälp).

Jag har sett att ni är många kunniga här på forumet, så ni är välkomna med era råd nu! =)

Redigerat:
  • Gilla
Stiighelmer
  • Laddar…
Alcro Panelgrund funkar fint. Tror dock att du får räkna med 3 strykningar. Rulla och släta är en bra lösning om man inte kan / cill spruta. Tänk på torktiden och måla bara 1 strykning per dag.

T Tosse skrev:
Har du tänkt ta bort alla synliga spikar?
Jag har nog tänkt att måla över dem. De två första bilderna är från källaren. På övervåningen som den 3e bilden visar är spikarna mindre. Men visst, ändå shnluga/kullriga.

Jag har tänkt måla övervåningen först, så får väl se hur det blir.

Nu har jag bestämt mig för, och inhandlat 18 liter "JOTUN Kvist- och Spärrgrundning" - https://www.jotun.com/se/se/b2c/products/interior/jotun/jotun-kvist-og-sperregrunning.aspx

Det jag nu funderar på är vad jag ska slutstryka med. Några tips och erfarenheter på den fronten?

Två kandidater kandidat är:
Det andra alternativet funderar jag på om det inte är för hög glans? Är det inte brukligt att ha typ glans 3 på tak?
Självklart är andra förslag välkomna.

Har gjort samma jobb och valde glans 7 på taket. Ville inte ha matt då jag tycker det blir lite mer liv i det. Det är helt enkelt en smaksak.

H Holmspel skrev:
Har gjort samma jobb och valde glans 7 på taket. Ville inte ha matt då jag tycker det blir lite mer liv i det. Det är helt enkelt en smaksak.
Det jag "oroar" mig för är att störa mig på blänk från armaturer och kanske fönster. Men 7 i glans brukar ju räknas som matt för väggar iofs. Även om det såklart finns mattare färger.

Det blir inte så blankt så det stör tycker jag. Mer att man behåller det ”levande” i träet och att det ser fräschare ut än ett helmatt som jag tycker ser ganska trist ut.

Kan skicka över lite bilder åt dig om du vill :)

H Holmspel skrev:
Kan skicka över lite bilder åt dig om du vill
Ja tack, gärna. =)

Nu har du redan inhandlat färg så jag är säkert sent ute.
Vi köpte ett hus med ett liknande tak på övervåningen. Vi har bara målat om taket i hallen och har alla rummen kvar, men vi är än så länge nöjda med resultatet.
Vi målartvättade taket och målade sedan med rustas takfärg. Slipade lite lätt mellan strykningarna . 3 strykningar blev det innan vi var nöjda.

Nu är taket sen 74 och vad jag kunde känna obehandlat. Sen är vi inte så känsliga utifall vi skulle se lite av kvistarna i visst solljus. Men vi är väldigt nöjda än så länge och kommer säkert göra likadant i resten av rummen.

holetaker holetaker skrev:
Nu har du redan inhandlat färg så jag är säkert sent ute.
Vi köpte ett hus med ett liknande tak på övervåningen. Vi har bara målat om taket i hallen och har alla rummen kvar, men vi är än så länge nöjda med resultatet.
Vi målartvättade taket och målade sedan med rustas takfärg. Slipade lite lätt mellan strykningarna . 3 strykningar blev det innan vi var nöjda.

Nu är taket sen 74 och vad jag kunde känna obehandlat. Sen är vi inte så känsliga utifall vi skulle se lite av kvistarna i visst solljus. Men vi är väldigt nöjda än så länge och kommer säkert göra likadant i resten av rummen.
Jag kommer att köra med Jotuns Kvist- och spärrgrund. Jag vill vara så säker det går mot att få kvistgenomslag mm (utan att det går till överdrift) när jag ändå ska måla allt tak i huset. Jag har bara tänkt göra det en gång. =P

Du minns inte vilken glans eller vilken färg du målade med?

Jag har målat mina paneltak betydligt blankare det som Jotun kallar halvblankt glans 40 om jag minns rätt. Jag upplever det inte som för blankt. Men då är det pärlspont i ett gammalt hus. Den ursprungliga färgen var minst så blank, men mörkt militärgrön med 2,20 i takhöjd.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Jag körde också blankare än vad butiken rekommenderade. Det var i mitt förra 20-talshus. Målare fixade jobbet. Han tipsade om att bryta färgen med en gnutta grått och det blev riktigt, riktigt bra.

I mitt nya hus har jag obehandlat grantak. Det har inte gulnat och har de första 10 åren anammat en vacker, lite silvrig yta.

Stod inför samma utmaning som dig och att måla ett paneltak är ett hästjobb. Använde tekniken med roller för att lägga på färg och sen pensel för att stryka ut och därmed få en bra finish. Många timmar blev det och 4 varv strök jag innan det blev precis som jag ville ha det. Angående färgen så var jag också inne på joun men ville inte köpa olika färger så körde på Sigma Renova isotop matt. Kan varmt rekommendera. Dock väldigt dyr. Körde samma färg nere i hallen också.

• Nymålat vit paneltak i ett renoveringsrum med kartong på golvet och en katt.
    Skapa konto
  • Nyrenoverat rum med nymålat vitt paneltak, trägolv, en byrå och dekorativa element.
    Skapa konto
  • Gilla
majmun och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.