Vi köpte vårt första hus för två år sedan, en tvåplansvilla som byggts ut med källare under den tillbyggda delen för runt 50 år sedan. Andra halvan av huset står på krypgrund, källardelen är gjuten direkt på marken. Ganska snart upptäckte vi att källarväggen mot krypgrunden hastigt spacklats och målats med vad som verkade vara någon slags plastfärg inför försäljningen. Då denna vägg suger upp mycket fukt ur marken kapillärt blev resultatet att den snart var rejält fuktmättad och vatten började sippra ut vid skarven mot golvklinkern. Spacklet bakom färgen (och sådan fanns det gott om!) var vid det här laget som modellera, jag kunde lätt köra in fingrarna flera cm i väggen. Jag tog hjälp av en saneringsfirma med att få bort all färg, spackel och delar av väggen under som var i dåligt skick. Därefter fick de putsa den och nu några månader senare har jag tagit tag i målningen.

Så till min fråga: Säljaren i byggvaruhuset gav mig en hink med vattenburen "puts- och betongfärg" och hävdade att detta var silikatfärg, vilket var vad jag bett om. På etiketten framgick att den var luft- och vätskegenomsläpplig, så jag tänkte inte mer på det utan började glatt med primer för att sedan måla ett första lager. När jag sökte här på forumet om tips för hur man får färgen att täcka bättre och inte bli så flammig gick det snabbt upp för mig att det jag trott var silikatfärg inte riktigt var det.. Så frågan är, har jag gjort bort mig och målat med en färg som är olämplig för såpass fuktansatta väggar som den i min källare (rf 85-90 i väggen vid golvet efter att ha torkat i över ett halvår)? Har som sagt målat ett lager och vet nu inte om jag borde måla ett till eller bita i det sura äpplet och börja om från början med riktig silikat?

Tacksam för svar,
Mvh Husnybörjare

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.