Malmöbor de som trivs bäst i sin stad

630 läst  21 svar

1. P
    Husägare Nivå 6
    Antingen sköter staten alltihop med regler och finansiering , eller så får kommunerna bestämma själva och även sköta sin budget.
    Nu är det en mix, och då behövs transfereringarna i viss mån.
    Jag tror det är ett utbrett missförstånd att storstan betalar till glesbygden i utjämningen, när det generellt är tvärtom.

2. B
    Medlem · Nivå 15
    Det beror ju på vad du menar med storstan i så fall för 2017 var de kommuner som bidrog mest till utjämningssystemet i totalt belopp Danderyd, Solna, Lidingö, Täby (samtliga förorter till Stockholm), Stockholm, Vellinge (Malmöförort) och Nacka (Stockholmsförort). Per invånare finns det siffror för 2015 och även räknat på det viset är det kommuner kring Stockholm och Malmö som bidrar mest

• Laddar…
  3. P
    Husägare Nivå 6
    Det jag finner anmärkningsvärt är att flera av storstäderna inte kan stå på egna ben. Malmö (stor-malmö eller vad jag ska kalla det för) är uppdelat i några kommuner, även om det inte är tio. Men visst är det intressant att räkna per person!
    Simhallar och konst är till viss del beroende av invånarantal, men i glesbygden är det snarare avståndet till nästa simhall som avgör bygget av ytterligare en hall, inte att de befintliga är överbelagda.
    Kostnaden för arbetslöshet finansieras väl via A kassa och eventuella försäkringar. Men visst blir skatteintäkten lite lägre och så även konsumtionen.

4. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 10
    Nja, det var en sanning med modifikation, arbetslöshet finansieras i ytterst låg grad av a-kassorna själva (dvs genom medlemsavgifter) den största delen kommer från Arbetsförmedlingen, där ca 40% av deras anslag går direkt till medborgare, via a-kassa eller aktivitetsstöd. Det finns också en inte oansenlig andel arbetslösa som inte har a-kassa eller aktivitetsstöd, och ytterst har kommunen försörjningsansvaret för dessa medborgare.

• Laddar…
  5. P
    Husägare Nivå 6
    Tack där lärde jag mig något nytt.
    Men fortfarande inte en direkt kostnad för kommunerna vad jag kan se, förutom försörjningsansvaret när allt annat fallerat.

6. P
    Husägare Nivå 6
    För att föra diskussionen mer on topic, finns uppgifter om vad man är nöjd med i Malmö så att kommuner med sämre betyg kan inspireras?

7. N
    Medlem Nivå 11
    Kanske bidragen?

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: