Byggahus.se

Målat våtrumsmatta/tapet i badrum, före och efter!

1. R
    Bannad · Västra Götaland · 2 169 inlägg

Roland112

Bannad
    jag håller faktiskt på att göra om badrummet jag gjorde iordning I början av den här tråden, gör om allt från början med tätskikt och kakling osv.
    De stora problemet med färgen är att de är inte helt hundra att ha på golv för partiklar fastnar I det.

• Laddar…
  2. K
    Medlem · 3 inlägg

Katarina Rexha

Medlem
    Fick igår på colorama höra att det inte skulle bli bra. Att det dels skulle/kunde bli klibbigt samt att färgen under skulle "krypa igenom". Ditt golv såg ju väldigt bra ut. Och inte blev det väl klibbigt? Usch jag var såååå taggad och man blir lite besviken när de försöker övertala en att låta bli.

3. R
    Bannad · Västra Götaland · 2 169 inlägg

Roland112

Bannad
    Ja de var detta jag försökte säga. Nu efter ca 1,5 år så upplever jag inte färgen som klibbig men smutspartiklar har en tendens att fastna på ställen där man ofta går. Jag tycker dock fortfarande att de var värt det hela för det är bättre än inget.
    Det finns ju annars vanlig golvfärg att köpa på colorama, den är mycket slitstark så den kan man helt klart testa med också.

Redigerat 9 okt 2015 12:39
  4. K
    Medlem · 3 inlägg

Katarina Rexha

Medlem
    Ja jag är nöjd om det är snyggt några år. Och golvfärg var smart. Det gamla golvet ligger ju kvar som spärr! Tack

5. nikasp
    Husägare · Sollentuna · 2 760 inlägg

nikasp

Husägare
    Hur har färgen på golvet hållit? Vi siktar på att renovera badrum om 2-3 år och vill gärna slippa de härliga laxrosa färgerna från 1997. Funderar på att eventuellt måla men måla golv undrar jag hur tåligt det blir.

6. R
    Medlem · Halland · 69 inlägg

Royen

Medlem
    Funkar det inte att vaxa golvet? Finns ju en uppsjö med golvvax som ger mer eller mindre skyddande yta som borde kunna förhindra det mesta slitaget om det vaxas hyfsat regelbundet?

7. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 15 153 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Jag är också nyfiken på hur färgen på golvet har stått sig.

EDIT: fast jag ser att TS har blivit avstängd så vi lär nog aldrig få ett svar :(

8. HandySmurf
    Allvetare · Stockholms län · 822 inlägg

HandySmurf

Allvetare
    TS har numera renoverat detta badrum med kakel och klinkers, finns en tråd om detta här.

9. R

Royen

Medlem
    Var inne och pratade med gubbarna på färghandeln, den ena hade själv målat sitt badrum och sen avslutat med hagmansklarlack 1k. Funkar fint tydligen och ger då ett ganska bra slitage skydd så detta ska jag testa imorgon.

• Laddar…
  10. J
    Medlem · Västernorrland · 477 inlägg

Jumos

Medlem
    Återkom gärna med hur det gått! Jag har ett gammalt badrum med kräkfärgad matta som ska få äran att bli tvättstuga, men är inte så sugen på att kosta på några stora pengar där den närmaste tiden.

11. R

Royen

Medlem
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20160214_185447.jpg

Så här såg det ut innan min lilla målning

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20160227_161547.jpg

Och efteråt, jag har inget ljust därinne så det blir lite missvisande med kamera blixt osv. Men på det stora hela ser det klart bättre ut och nu med lacken på så blev det också slitstarkt.

Har gnuggat som en tok på ett dolt hörn med fuktigt finger, fuktig trasa och rengöringsmedel men verkar inte påverka lacken så jag skulle säga att det håller bra. Det har inte heller den här klibbiga känslan som folk har rapporterat om, mina sockar följde med ut igen faktiskt .

Jag är nöjd och tror nog det här kommer hålla ett bra tag. Blev lite nervös när jag la på lacken då det såg ut att bli väldigt flammigt men det jämnade till sig bra vid torkning, körde två laget. Finns viss skiftning i ytan på några ställen, osäker på om det beror på lacken eller färgen dock. Så är du ute efter perfekt resultat så kanske detta inte är rätt väg för dig men för 1000kr så är det klart värt att prova.

• Laddar…
  12. A
    Medlem · Stockholm · 6 711 inlägg

Andy78

Medlem
    Jag kan inte se bilderna.

13. R

Royen

Medlem
  14. A
    Medlem · Stockholm · 6 711 inlägg

Andy78

Medlem
    Den du klistrade in nu 18:41 ser jag.

• Laddar…
  15. KnockOnWood
    Husägare · Södra Halland · 27 282 inlägg

KnockOnWood

Husägare
    Ja, jag ser båda färgerna, svart + vitt.

Men vänta! Där var visst ett gult rör också. Skall jag byta bildskärm :surprised:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.