Byggahus.se

Målat trägolv håller i...?

1. T
    Medlem Nivå 6
    Vårat köksgolv är ett gammalt (-47) grangolv som vi slipade och lackade när vi flyttade in (3 år sedan).

Slitaget verkar vara högst i köket och jag funderar på om man enkelt skulle måla golvet vitt eller ljusgrått. (Lantkökskänsla med gröna pärlspontluckor i övrigt).

Frågan är vilken färgtyp som är lämpligt och hur länge man kan tänka sig att det känns fräscht med målat golv.

Vill helst slippa slipa igen just nu.

Några åsikter?

2. M
    Medlem Nivå 6

Re: Målat trägolv håller i...?

Måla med en golvfärg, akrylat eller alkyd spelar ingen större roll. Räkna dock med att få göra om det lite då och då. När du målar så lägg på flera tunna lager och förtunna färgen 5 % första strykningen.

3. G
    Medlem · Nivå 14

Jag bara gissar att färgen håller ungefär lika långt som lacken men du får synligare slitage eftersom det blir ljus yta och mörkare nyans under. Har min teori att färgen är inte särskillt hållbart på en relativ mjuk träslag som gran är. Att ta bort lacken och olja detta golv känns mycket mer beståndig, eller?
    gaia

4. M
    Medlem Nivå 6

Har målat golv i en butik, målat för tre år sedan. Troligen mer nötning där än i ett kök hemma och det är fortfarande fräscht.

5. G
    Medlem · Nivå 14

No ja, då faller min (hemmagjort) teori när det finns bevis på det motsatta
    gaia