Byggahus.se

Målat på ojämnt spackel (tak och vägg inomhus) - går det att rädda?

1. C
    Medlem Nivå 3
    Har läst om att grundarbetet är den viktigaste biten i all målning, tapetsering etc.
    Men otålig som jag var körde jag på och målade med grundfärg på alla gipsväggar och gipstak för att bilda mig en förhandsgranskning och sedan hoppas på det bästa.

Såg senare att den dåliga bredspacklingen inte försvann med färg utan ytorna blev jätteojämna och emellanåt är det stora kratrar som bildats pga av ojämnt lager med spackel lite här och där. Taket ser lite ut som ytan på månen :surprised:. Kan jag slipa ner och börja om eller är det bara att spackla över och "börja om".

2. T
    Medlem · Nivå 19
    Det är i stort sett bara att fortsätta slipa och spackla tills det blir jämt och fint. Kan antagligen vara lämpligt att slipa färgen innan du spacklar. Kolla på beskrivningarna på färgen och spacklet hur du ska göra.

När du vill kolla om det är jämt och fint, så lägg på så kallat släpljus, ställ en lampa nära väggen, då syns ojämnheterna tydligare.

3. A
    Medlem · Nivå 18
    Fortsätt spackla. För att få det riktigt slätt har jag målat över väggar för att kunna se ojämnheter innan sista spacklingen.

• Laddar…
  4. S
    Medlem · Nivå 12
    ja det måste ju vara jätelätt att spackla och slipa på nylagd färg.............Slipar och göra klart är nog enklast att göra innan man målar. Med bra ljus och kanske dammsuga av väggarna så är det inga problem att se hur det kommer att se ut.

5. F
    Byggveteran Nivå 16
    Bara fortsätt spackla och slipa tills du är nöjd. Det är inte fel att grunda för att se ojämnheter som du gjort, det gör man rätt ofta. Är det sedan bara mindre fläckar som ska spacklas så rollar du bara lite grundfärg på dessa när du är klar.

6. C
    Medlem Nivå 3
    Tack för alla svar. Skönt att höra att det inte var ovanligt med att grunda för förhandsgranskning. Gör nog klart till påsk :p

7. C
    Medlem Nivå 3
    Tack för tipset om släpljus. Tittar jag på taket under vanligt dagsljus så ser jag inte alls hur dåligt det är. På kvällen när jag tänder taklampan då blir missarna uppenbara.

8. T
    Medlem · Nivå 19
    (y)