Byggahus.se

Målat golv med linoljefärg som aldrig härdar!

9k läst  32 svar

1. dengroth
    Medlem Nivå 8
    Det var ju ändå en tröst att färgen härdade till slut! Kan nämna att vi har målat fasad i sommar med Allbäcks. Måste säga att det var en trevlig upplevelse, färgen var otroligt lättstruken på hyvlat virke jämfört med Ottossons som vi målat med tidigare. Och utomhus torkar färgen på ett helt annat sätt än inomhus. Vi fick måla en gång extra mot vad vi tänkt då det blev mattfläckar. Om det beror på att virket sög ovanligt mycket eller att allbäcksfärgen tränger in ovanligt bra låter jag vara osagt. Ett litet aber med Allbäcks utomhus är att man måste blanda i zinkvitt själv då de inte tillsätter det som standard. Fast det kommer inte hindra oss från att använda Allbäcks även i fortsättningen, fördelarna överväger. Inomhus lär vi dock fortsätta med Ottossons.

2. PaulaK
    Medlem Nivå 1
    J
    Jag har också problem med torkning/härdning av linoljefärg. Om man trycker/drar med en nagel på ytan så blir det märken alt så lossnar färgen. Jag har målat med flera fabrikat i många år; men mest utomhus och då märker man inte detta på samma sätt som nu när jag målar inomhus på möbler, foder och fönsterbänkar...

3. Byggnadsvårdare
    Byggnadsvårdare · Nivå 4
    Det kan finnas flera orsaker till dina problem.
    Vilket underlag/ yta målar du på?
    Vilket märke av linoljefärg?
    Spädning?
    Torkmedel?
    Förutsättning för oxidation, temperatur, luftombyte, dagsljus?
    Typ av pensel?

Många frågor att svara på.

Det

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka