4 335 läst · 2 svar
4k läst
2 svar
Målarskola del 1: Förbereda och spackla väggar
På konsumentens sida
· 3 245 inlägg
Målning och tapetsering är till 70 procent underarbete brukar man säga. Vare sig du har en ny gipsvägg eller en tidigare målad eller tapetserad väggyta måste du förbereda väggen för ny målning eller tapet.
Du kan läsa artikeln här: Målarskola del 1: Förbereda och spackla väggar
Du kan läsa artikeln här: Målarskola del 1: Förbereda och spackla väggar
Dålig rubrik. Skriv att att är när du ska måla en gipsvägg detta gäller. Annars ta upp hur man målar olika sorter väggar.
Själv använder jag inte gips på mina väggar, tycket att det blir så livlösa väggar, stelt och tråkigt.
Själv använder jag inte gips på mina väggar, tycket att det blir så livlösa väggar, stelt och tråkigt.
Har gjort som artikeln när jag gjort hemmajobb själv. Det har blivit bra, men sist så orkade vi inte med tapetsering så en målare kom och gjorde jobbet. Resultatet blev otroligt bra, men det var många fler steg.
Dag 1, rev ner lös tapet slipade lätt och grundmålade väggen för att spacklet skulle få samma sugande yta överallt.
Dag 2, spackling
Dag 3, slipning och spackling varv 2
Dag 4 grundmålning med samma färg som var dominant i tapeten, detta för att dölja ev krympskarvar och ge hela ytan samma sugande förmåga.
Dag 5 tapetsering.
Dag 1, rev ner lös tapet slipade lätt och grundmålade väggen för att spacklet skulle få samma sugande yta överallt.
Dag 2, spackling
Dag 3, slipning och spackling varv 2
Dag 4 grundmålning med samma färg som var dominant i tapeten, detta för att dölja ev krympskarvar och ge hela ytan samma sugande förmåga.
Dag 5 tapetsering.
Klicka här för att svara