Byggahus.se
Har inne en firma som vi anlitade för 5 år sen för att måla/tapetsera alla tak och väggar i radhuset. Bortsett från en tapet som sattes upp och ned (rättades till på deras bekostnad) så var vi nöjda med deras arbete. Nu 5 år senare har vi fått beröm av mäklare och 2 besiktningsmän för hur fint deras arbete hållt sig trots slitaget från 3 små barn och 2 hundar. Poängen jag vill komma fram till är att vi har all anledning att lita på deras kompetens (dock ej paneltak den gången).

Vi har valt att anlita dem för att måla/tapetsera tak och väggar i huset vi nu köpt. Först tänkte vi göra jobbet själva så vi gjorde en projektplan och köpte allt material själva. Men så tyckte barnvakten (svärmor) att det lät jobbigt så hon ger oss arbetet genom målare i inflyttningspresent. Därför har vi gett målarna instruktioner utifrån det vi planerat dock i samråd med dem så att de känner ansvar för arbetet. Instruktionen är kortfattad och tydlig och finns på utskrift tillgänglig i huset. Vi ser att de kollar av den med jämna mellanrum. Trots att det står "1. Tvätta med målartvätt" under både tak och vägg så har de inte tvättat före de målat någon yta öht. Sen står det tydligt under tak (och vi har diskuterat det särskilt) att de ska grundmåla 2ggr med panelgrund. De har dock bara grundat 1 omgång och sen målat med takfärg över. Nu när de färdigmålade taken torkat ser man om man tittar noga att panelen lyser igenom litegrann. Inte mycket och det är bara om man skärskådar det som man ser det. Jag är rädd för att det om något år kommer synas betydligt mer.

Är min oro ogrundad?
Hur ska vi hantera denna situation?

Har ni dokumenterat arbetet? Annars är ju risken att ord står mot ord och då är det svårt att bevisa något.

Det ni eventuellt kan göra är att be firman specificera vilka dagar de gjorde vad, och om de gjorde det på förmiddagen eller eftermiddagen.

Hade de tvättat med målartvätt så lär de ju t.ex. ha behövt vänta på att det ska bli torrt innan de målar, har de målat samma dag som de påstår att de tvättat låter det med andra ord konstigt.

Samma med med grundmålningen, när la de grund 1 och när la de grund 2?

Redigerat:
Finns målartvätt man kan måla över utan torktid.

Innehåller inte alla målartvätt vatten? Om den är delar som är trärena så måste väl de suga åt sig av målartvätten? Och då lär det ju krävas torkning innan man målar?

Stefan N skrev:
Finns målartvätt man kan måla över utan torktid.
De har inte använt målartvätt alls. De har målat utan att tvätta först.

Är huset nybyggt?

MissAnpassad skrev:
Är huset nybyggt?
Nej, drygt 30 år gammalt. Laserat paneltak, målade/tapetserade väggar.

Nerre skrev:
Innehåller inte alla målartvätt vatten? Om den är delar som är trärena så måste väl de suga åt sig av målartvätten? Och då lär det ju krävas torkning innan man målar?
Spraya på, torka av, måla....http://www.bauhaus.se/nitor-malartvatt-1l.html

Jag har aldrig väntat mer än någon halvtimme efter jag kört målartvätt på väggar och snickerier, i alla fall inomhus. Känns det torrt kör man på, det är ju betydligt mer vatten i färgen.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Samma här, trät suger inte åt sig mycket. Har vid något tillfälle kollat med fuktmätare och det har inte varit några problem att köra på i princip direkt.

Stefan N skrev:
Spraya på, torka av, måla....[länk]
På den där sidan står det klart och tydligt: "Spraya, rengör, låt torka och måla. "

Min fetmarkering.

Det torkar direkt, har kört den själv.

Men alltså - ni pratar om att det torkar fort. Men de har inte tvättar överhuvudtaget. Inte alls. Jag vet det eftersom 1) vi har varit här när de börjat måla och sett att de inte börjat med att tvätta, 2) målartvätten vi köpt står oöppnad och det finns ingen annan målartvätt i huset.

Jag vet inte om det påverkar resultatet men när vi läste på om att måla paneltak så framgick det att det var viktigt att tvätta först.

Och jag undrar om antingen det (bristen på tvätt) eller att de bara grundade en gång kan vara anledning till att slutresultatet inte blir bra.

Är verkligen resultatet dåligt? Eller har du gått och tokgranskat varenda fläck för att du vet att de inte följt dina instruktioner?
Om det verkligen är dåligt, så får du väl be dem åtgärda. Men jag är övertygad om att en målare vet bättre än dig ifall han behöver tvätta eller inte.

Om det är så viktigt för dig att det görs på ditt sätt, varför stoppade du dem inte när du såg att de inte tvättat?

• Gilla
Freddy_kruger
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.