Byggahus.se

Målad vägg i badrum + Fibo trespo!

1. L
    Medlem · stockholm · 86 inlägg

Lindamyz

Medlem
    Hej alla kloka,

Jag håller på att planera en badrumsrenovering och har fundeirngar kring vilket typ av ytskickt vi kan ha i badrummet.

Rummet har idag betongväggar och golv, så vi skall regla upp alla läggar och isolera.

I en del av rummet skall vi ha Fibo tresbo våtrumsskivor ( se skiss).
    I resten av rummet skulle vi vilja ha en vägg som ser ut som en vanlig målad vägg ( helst utan armeringsväv)

Vi funderar på att använda Beckers våtrumsfärg och i deras beskrivningsmaterial

http://www.beckers.se/UPLOAD/43178/BECKERS_V%E5TRUMVA-VT-UTF%F6RANDEANV.PDF

DE skriver i informationen "System Klass VA (utan armeringsduk/väv):" vilket tyder på att man alltså inte behöver nvända armeringsväv?
    Någon som vet?

Armeringsväv ger en så ful struktur tycker vi.

Vår plan är att göra på detta sätt på de väggar som skall ha målat ytskikt(förenklad beskrivning):
    1. regla upp vägg + isolering
    2. Våtrumsskiva (typ från byggmax)
    3. Våtrumsspackla för att få fin jämn yta i skarvar etc
    4. Våtrumsgrund BECKERS
    5. Våtrumstäck BECKERS ( göra alla moment i deras system såklart)

och i resten av rummet ha FIBRO TRESBO skivor, i VÅTZON 1.

Någon som har gjort något liknande? Erfarenheter?

Vi vill göra så mycket som möjligt själva, och skall dokumenter allt noga för att få det försäkrat. Därför håller jag på att undersöka in i minsta detalj hur allt fungerar :)

Någon som har några tips när det gäller att renovera badrum + att få det godkänt av försäkringsbolaget?

Sen har jag också en fundering.
    På vår vägg som skall vara målad kommer det att gå ett vattenrör rakt igenom väggen och ut på utsidan ( se skiss). Förändrar detta våtzonen? Eller är det fortfarande våtzon 2?
    Vattnet tappas på utsidan av huset.

Bifogar en bild på hur vårt badrum skall se ut.

Jättetacksam för tips och råd!

Hälsningar, Linda

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    fraga_byggahus.PNG

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.