Hej!
Vi är mitt i projekt att bygga nytt hus och kommer bygga i 365mm lättbetong med putsad fasad.
Vi har tagit in priser från en del olika. De flesta rekommenderar genomfärgad/infärgad puts istället för målad puts efteråt.
Självklart är detta dyrare än målad verkar det som.
Tacksam för många tips och ideer.
* Fördelar/nackdelar
* Hållbarhet
* Billare/Dyrare att göra om när det behövs
Hälsningar
Tobias
5 315 läst · 9 svar
5k läst
9 svar
Målad Puts eller Infärgad/genomfärgad puts
-
-
Medlem · 25 inlägg 7 dec 2016 20:137 dec 2016 20:13 #2
Putsa direkt på lättbetongblocken? Vad ska du ha för färdig yta?
-
7 dec 2016 20:30 #3
De flesta som lämnat offert har skrivit Tunnputs från STO, antingen målad 2 gånger eller infärgad puts.
Men är novis i ämnet och vet inte vad som är bäst. -
Medlem · 25 inlägg 7 dec 2016 21:04
-
-
7 dec 2016 22:12 #6
Är det ännu bättre? eller hur problematisk kan man anta att filmbildningen blir i silikatfärger som förutom vattenglas innehåller 5-10 % akrylat. -
Medlem · 25 inlägg 8 dec 2016 09:49
-
Medlem · 25 inlägg 8 dec 2016 09:528 dec 2016 09:52 #8
KEIM är det absolut bästa att måla en putsad fasad med om man vill ha en jämn kulör och som håller kulör mycket länge. Går att bättra med.
Tex en genomfärgad härdstänk är jäkligt svår att laga i efteråt om det uppstår någon typ av skada på fasaden.
Detta är min personliga åsikt -
8 dec 2016 10:17 #9
Kan bara hålla med PeppePersson. Silikatmålad puts går hyfsat enkelt att bättringsmåla även om man måste måla en hel sida vid framtida reparationer. Genomfärgad puts går sällan att laga snyggt utan att putsa om hela ytan vilket är ett stort jobb.
Undvik silikat färg med organiska tillsatser på mer än 5%, detta är maxmängden för att det ska räknas som silikatfärg. Keim är mycket bra men kan upplevas för vissa hantverkare som krånglig då den blandas på plats. -
8 dec 2016 10:51 #10
Jag står med en färdigputsad omålad fasad som ska få färg till våren då det hann bli för kallt för målning nu i höstas.
Det är revetering med stänkputs gjord med Webers hydrauliska kalkbruk 109,158,148.
Förra gången jag gjorde ett sånt projekt så målade vi med Beckers silicatfärg med mycket gott resultat.
Funderade nu mest på om det fanns ännu bättre alternativ än Beckers. Hur ligger Keim i pris?
För att svara på TS fråga så väljer jag alltså helst målat. Inbillar mig att om bara färgen är diffusionsöppen inifrån så ger den målade ytan ett visst stänkskydd vid t ex slagregn vilket en obehandlad puts inte ger. Men jag är inte proffs i sammanhanget.