Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Måla våtrumsmatta

1. M
    Byggnovis · Stockholm · 97 inlägg

Murdoc12

Byggnovis
    hej

Vi tänkte ev måla den fula gamla mattan i både tvättstuga samt badrum.
    Har läst lite trådar och det verkar vara en bra tillfällig lösning för att fräscha upp rummen

Det jag undrar är om detta är ok enl branschreglerna eller om det är något vi bör se upp med, om försäkring gäller osv. Tacksam för inputs.

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Mattan är ju tät så hittar ni någon färg som bitar på den , så är det inget problem , och
    en möjlighet att som ni säger fräscha upp i väntan på tid och pengar för ombyggnad

• Laddar…
  3. J
    Renoverare · Skåne · 3 482 inlägg
    Vi har gjort det med gott resultat :) rengjorde plastmattan så gott som vi kunde och sen rollade vi 3 ggr med Beckers våtrumsfärg. Är snart ett år sedan och vi har inte sett en tillstymmelse av släpp någonstans :)

4. M

Murdoc12

Byggnovis
    Hur rengjorde ni?
    Har hört olika bud om tröd tex.
    Vår Matta är från -91

• Laddar…
  5. F
    Medlem · 2 862 inlägg
    Har målat väggplastmatta. Vi städade först normalt men ordentligt med kalklösande badrumsrengöring. Vi rengjorde sedan med målartvätt, spolade av, lät torka. Slipade lätt med sandpapper för att rugga upp ytan. Tvättade sedan med T-sprit. Efter fem år ser det fortfarande bra ut.

6. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 16 419 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Jag kan bara instämma i kören. Har gjort samma sak och det ser fortfarande bra ut och det är 9 år sedan nu. Har haft ett litet färgsläpp stort som ett frimärke ungefär, men det var ju lätt att måla igen.

Vi gjorde precis som f91sw beskrev ovan, men vi tog också bort en ful gammal bård utmed taket.

• Laddar…
  7. J
    Jag slipade lätt med fint våtslippapper och sedan tsprit. Vår matta är från någongång på 70talet :)

• Laddar…
  8. J
  9. M

Murdoc12

Byggnovis

Snyggt.
    Nu funderar vi vilken färg som vi väljer. Är det svart det där eller något gråare?

10. J
    Golvet är svart kanske inte att rekommendera då skit syns tydligt men vi körde på det ändå
    :crysmile:

11. R
    Medlem · vg · 3 827 inlägg
    har själv gjort det där, tyvärr fastnar massa bös i färgen på golvet som inte går bort. jag rev tillslut ut min och satte klinker o kakel.
    Om man ändå vill ha plastmatta så kostar det kanske 15-20k att sätta ny plastmatta i det badrummet som är på bilden med hjälp av hantverkare. Då får man ny brunn också.

12. Jonhal
    Medlem · 151 inlägg
    Tänkte göra likadant, vad hade du för roller när du gjorde golvet ? :)

13. J
    Använde en fin miniroller på golvet och stor vanlig väggroller på väggen :)

• Laddar…
  14. LuxLuthor
    Medlem · 6 inlägg

LuxLuthor

Medlem
    Vilken färg? Våtrumsfärg som beskrivits tidigare i inlägget eller använde ni någon specialfärg?

Någon sade att man inte ska använda våtrumsfärg eftersom att den kommer att släppa. Man ska istället välja någon färg gjord för andra underlag än plast som har än bättre vidhäftningsegenskaper. Vilken typ av färg fick jag dock inte något tips om.

• Laddar…
  15. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 27 271 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    I inlägg 3 står det vad en person använde för färg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.