Byggahus.se

Måla vägg i kök. Färgen spricker!

1. D
    Medlem · Västra Götalands · 5 inlägg

Doh

Medlem
    Jag har spacklat med Beckers Breplasta LH och har nu målat ett lager med Nordsjö Vägg och takfärg helmatt.
    Redan efter några timmar ser jag sprickor i färgen...
    Det stod ingenting på burken om att man kan/ska späda om man målar på sugande spackel, så jag gjorde inte det. Jag tror inte jag målade överdrivet tjockt.

Idén var att grunda med matt väggfärg för att fylla ut småblåsorna i spacklet och slipa slätt för att få ett bra underlag. Sen täcka med halvblank väggfärg. Är jag helt fel ute?

Hur räddar jag upp det här? Jag har redan vart med om samma sak med billig skitfärg helmatt på samma underlag. Sprack på en liten fläck efter första stryckningen, men hela väggen såg fördjävlig ut efter andra. Tog bort allt spackel och började om från början den gången... Att slipa ner färgen slipper jag gärna...

Är helmatt väggfärg så extremt spröd? Jag provmålade på en liten väggremsa med väggfärg 20 och den sprack inte alls. Däremot är den inte alls rolig att slipa så jag provade helmatt istället, IGEN, så nu har jag en vägg full med sprucken färg...

:(

2. C
    Medlem · Västernorrland · 77 inlägg

Cheeva

Medlem
    Det kommer inte att synas när du målar färdigvarvet. Har själv varit med om det när jag bredspacklade ett vardagsrum och använde nordsjös takfärg att grunda med. Vet inte riktigt vad det berodde på men kan vara så att det är mycket krita i takfärgen. Brukar annars använda grundfärg, men den jag jobbade åt hade fått ett par burkar. Intressant var det iallafall, fick en smärre chock när jag upptäckte hur väggarna krackelerat. Men som sagt, det gick bra att måla med täckfärgen, börja inte peta och slipa något, då är risken att du gör det värre.

3. J
    Medlem · Västra Götaland · 889 inlägg

Jens_H

Medlem
    Anledningen till att man grundmålar är just detta underverk som ni har fått bevittna. Självklart blir man helt till sig, men en bredspacklad yta suger åt sig så mycket så att första lagret med färg spricker när det torkar.

Det är helt i sin ordning att detta händer. Så länge inte spacklet spricker kan du vara lugn.

Överväg gärna att sätta mcirolit innan ni gör färdigstrykningarna.

4. C

Cheeva

Medlem
    Anledningen till att det krackelerar är att man använder sig av en matt takfärg som grundfärg och jag håller fast vid att det beror på hur mycket krita det är i färgen. Hade du kört med färdigfärgen första varvet så hade det säkerligen gått bra. En grundfärg har en förhöjd bindemedelshalt och är det optimala när man skall måla två strykningar. Du tycker att allt är i sin ordning Jens_H, men ändå vill du sälja på honom microlit ? Ganska typiskt en färghandlare ;)

5. D

Doh

Medlem
    Det verkar rimligt.
    Då sköt jag mej i foten. Min idé att anvanda matt färg för att jämna ut ytan innan topp-färgen fungerar ej alltså. Jag tänkte slipa till en slät fin yta av den matta färgen eftersom den är mycket mer lattslipad. Jag vill ha en ganska jämn yta.

Finns det alltså risk att jag förvärrar genom att slipa av de värsta stippel- topparna?

Hur många strykningar kan man göra generellt med latexfarg?

Ska jag kanske använda lack-roller istället för att inte få en för ojämn yta? Men slätfinishen är kanske är körd nu med tanke på sprickorna.

Många frågor.. Tack för svaren hittills!

Basse

6. C

Cheeva

Medlem
    En grundfärg för väggar och tak är också matt, skillnaden är att grundfärgen har andra egenskaper. Den går alldeles utmärkt att slipa lite lätt på för att jämna till ytan inför fortsatt målning. Tycker inte du ska använda dig av en lackroller, använd dig av en vanlig väggroller, det blir bäst resultat. Visst kan du slipa av ytan lite lätt, det viktiga är att du har bra med färg i rollern, så att du inte står och "torrgnuggar" ut färgen.

7. J

Jens_H

Medlem
    När jag första gången stötte på det här fenomenet så höll jag på att grundmåla med "Scotte Grund". En grundfärg för både väggar och tak. Självklart spricker färgen upp lättare ju mattare den är. En färg med mer bindemedel spricker ju lättare om underlaget man målar den på suger mycket. Då försöker ju underlaget att suga åt sig bindemedlet vilket resulterar i sprickor.

Använder man sig av en 7-glans så uppstår inte sprickor i färgen, men när det första lagret har torkat i ett par tre timmar så kan man utan några större problem pilla upp en liten flik som man sedan kan dra av. Färgen lägger sig likt en skorpa ovanpå spacklet. Det är inte så bra det... Bättre att använda sig av en "dömatt" färg.

Anledningen till att jag sa att han/hon skulle överväga att använda microlit är att jag av erfarenhet tycker att slutresultatet blir betydligt snyggare om man använder sig av microlit.

8. 5.2 racing
    Medlem · götaland · 2 040 inlägg

5.2 racing

Medlem
    Microlit suger...

• Laddar…
  9. LAINE
    Medlem · Södermanland · 866 inlägg

LAINE

Medlem
    Varför gillar du inte microlit 5.2 racing?

Helt onödigt att börja sätta upp dyr microlit när hon redan bredspacklat.

10. J

Jens_H

Medlem
    Varför är det helt onödigt? Det är ju efter en bradspackling som man sätter upp microlit...

11. D

Doh

Medlem
    Tack för tipsen. Det löste sej.
    Jag slipade av de värsta topparna och rollade på ett lager Nordsjö grund v. Syntes inga som helst spår efter sprickorna till min stora lättnad. Har rollat på ett lager av täckfärgen nu, och allt ser bra ut.

Om jag orkar så ska jag kräva att Hornbach ersätter mej för den helmatta väggfärgen. Jag frågade uttryckligen om det gick bra att använda en helmatt väggfärg som fyllnadsskikt för att dölja småskavanker i spackelytan.

Samma sak med skitfärgen från Silvan förresten, men vi får se om jag orkar bråka...

Tack igen!
    /Basse

12. J

Jens_H

Medlem
    Stå på dig och gå till botten med deras brist på kunskap!

13. LAINE
    Medlem · Södermanland · 866 inlägg

LAINE

Medlem
    Ber om ursäkt i brist på bättre vetande... Trodde att microlite var någon form av easycover som jag absolut inte gillar.

Microlit verkar vara en bra produkt vid närmare efterforskning, är det en vanlig väv eller?
    Skillnader mellan väv och microlit?

14. J

Jens_H

Medlem
    Microlit är en tunn tunn fiberduk av Cellulosafibrer som ger en helt slät yta och som motverkar sprickbildning i rörelsefogar.

Sen finns också något som heter Armeringsduk, det är nästan samma sort. Ytan ser likadan ut efter färdigmålning och den fyllar samma funktion. Skillnaden är att den innehåller glasfiber.

Vanlig glasfiberväv finns också, den är grövre vävd och finns i olika mönster.

15. 5.2 racing
    Medlem · götaland · 2 040 inlägg

5.2 racing

Medlem
    :eek:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.