4 060 läst · 8 svar
4k läst
8 svar
Måla trappa som är lackad furu?
Tjenare!
Har en furutrappa som är lackad.
Har som plan att måla om denne och hade då tänkt kör lackfräs och göra den lackren för jag trodde kan var tvungen att göra det.
Idag fick jag lära mig att det behöver kan ju inte alls, det går att köra primer direkt på lacken bara sen måla. Vill mest kolla så det verkligen stämmer? Håller det sen? Trappan är nernött i stegen så de kommer man ju behöva slipa klart men inte resten.
Sen undrar jag med om någon har tips på bra färg för just detta? Tänker mig en väldigt matt svart snickerifärg.
Mvh
Har en furutrappa som är lackad.
Har som plan att måla om denne och hade då tänkt kör lackfräs och göra den lackren för jag trodde kan var tvungen att göra det.
Idag fick jag lära mig att det behöver kan ju inte alls, det går att köra primer direkt på lacken bara sen måla. Vill mest kolla så det verkligen stämmer? Håller det sen? Trappan är nernött i stegen så de kommer man ju behöva slipa klart men inte resten.
Sen undrar jag med om någon har tips på bra färg för just detta? Tänker mig en väldigt matt svart snickerifärg.
Mvh
Bump....

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 211 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 211 inlägg
Ja, det stämmer. Tvätta av lacken med T-röd (luktar lite) så mattas den och akrylatfärgen (=nästan all snickerifärg idag) fäster garanterat. Tycker du T-röd luktar så funkar målartvätt också men glöm inte att eftertorka kanske tre gånger med vatten så att målartvätten inte ligger kvar på ytan.
Det går bra att måla på lacken. Slipa lite mer där det är slitet och rugga upp resten av trappen med fint sandpapper.
Lackfräs kan du använda på stegen om de är rejält slitna för att komma ner till jämn yta snabbare.
Sen bör man köra ett lager häftgrund och 2 lager täckfärg så håller det länge
Jag kör med Teknos färger och tycker de är bra, deras serie med snickerifärg/lackfärg heter Futura och finns både som oljefärg och vattenbaserad
Tänk på att färgen torkar fort men det tar en vecka eller två innan den härdat och under den tiden måste man vara lite försiktig med färgen
Lackfräs kan du använda på stegen om de är rejält slitna för att komma ner till jämn yta snabbare.
Jag kör med Teknos färger och tycker de är bra, deras serie med snickerifärg/lackfärg heter Futura och finns både som oljefärg och vattenbaserad
Tänk på att färgen torkar fort men det tar en vecka eller två innan den härdat och under den tiden måste man vara lite försiktig med färgen
Vi gjorde samma sak för några år sedan, dvs målade en lackad furutrappa - blev jättebra. Vi hade någon som gjorde jobbet för oss och jag minns inte exakt vad som användes, men någon lackfräs behövdes inte. Man tvättade och grundade.
Men det jag minns, är att vi blev rekommenderade att blanda i någon form av halkskydd i färgen, små ”sandkorn” vill jag minnas. Då var det viktigt att ”röra om” i färgen löpande medans man målade, för annars blev det ojämnt med korn.
Du frågade om färg, och det beror ju påhur det annars ser ut hemma hos dig, men jag föreslår en relativt mörk färg, eftersom smuts fastnar lite pga halkskyddskornen. Vi målade stegen mörkgrå, resten av ”mardrömmen” i furu blev vit.
Men det jag minns, är att vi blev rekommenderade att blanda i någon form av halkskydd i färgen, små ”sandkorn” vill jag minnas. Då var det viktigt att ”röra om” i färgen löpande medans man målade, för annars blev det ojämnt med korn.
Du frågade om färg, och det beror ju påhur det annars ser ut hemma hos dig, men jag föreslår en relativt mörk färg, eftersom smuts fastnar lite pga halkskyddskornen. Vi målade stegen mörkgrå, resten av ”mardrömmen” i furu blev vit.
Jättebra svar! Ja trappan kan bli väldans hal med bara målarfärg på. Har inte bestämt mig ännu hur jag ska göra där om jag ska ha halkskyddsfärg dvs med små korn eller om jag sätter fast någon form av halkskydd i efterhand.L Lillekitte skrev:Vi gjorde samma sak för några år sedan, dvs målade en lackad furutrappa - blev jättebra. Vi hade någon som gjorde jobbet för oss och jag minns inte exakt vad som användes, men någon lackfräs behövdes inte. Man tvättade och grundade.
Det viktigaste jag ville ha reda på var att jag får köra primer direkt på lacken utan ingrepp på de ställen där lacken sitter bra och det känns ju väldigt skönt eftersom jag va beredd att lackfräsa hela trappan och alla ribbor och hela skitet så det känns riktigt bra att slippa det. Spar en väldans massa jobb
Behöver man rugga upp lacken överallt eller det går att bara köra primer rätt på?S Snigelost skrev:Det går bra att måla på lacken. Slipa lite mer där det är slitet och rugga upp resten av trappen med fint sandpapper.
Liknande trådar
-
Måla parkett i trappa? Bästa färgen?
Färg, Måla & Tapetsera -
Renovera och måla gammal furutrappa, tips på färgtyp?
Färg, Måla & Tapetsera -
Målarfärg på trappa
Färg, Måla & Tapetsera -
Kan man måla trä trappa (utomhus) med metallfärg?
Färg, Måla & Tapetsera -
Var ska man börja måla när väggen vid trappan fortsätter runt hela övervåningen??
Färg, Måla & Tapetsera