Tjena!
Tanken är att vi ska måla om teglet nu här och har precis rivit ner en stor klätterbuske som stått sig emot teglet, nu när vi rivit ner denna så sitter det fortfarande en massa små ”fötter” kvar efter busken. Så tänkte testa vända mig hit för att se om någon har erfarenhet av att rengöra tegelvägg innan man målar det. Vi tänkte köra på Alcros vita silikatfärg.
Jag har både testat att köra rotborste och stålborste vilket inte alls gick, testade där efter att skrapa med en kniv. Men det tar en evighet. Köpte en spackelspade och de funkade bättre men även det tar ju en evighet och det är svårt att komma in i fogarna.
Har funderar på att testa högtryckstvätt men då är ju risken att jag kör sönder fogarna istället.
Ni som målat er tegelfasad, hur har ni gått till väga med målningen? Har ni haft något medel och tvättat med innan, har ni grundat teglet innan ni målat det? Har ni rollat eller målat med pensel?
Bifoga även en bild på hur fasaden ser ut nu med alla små ”fötter” efter klätterbusken.
Tack på förhand!
Tanken är att vi ska måla om teglet nu här och har precis rivit ner en stor klätterbuske som stått sig emot teglet, nu när vi rivit ner denna så sitter det fortfarande en massa små ”fötter” kvar efter busken. Så tänkte testa vända mig hit för att se om någon har erfarenhet av att rengöra tegelvägg innan man målar det. Vi tänkte köra på Alcros vita silikatfärg.
Jag har både testat att köra rotborste och stålborste vilket inte alls gick, testade där efter att skrapa med en kniv. Men det tar en evighet. Köpte en spackelspade och de funkade bättre men även det tar ju en evighet och det är svårt att komma in i fogarna.
Har funderar på att testa högtryckstvätt men då är ju risken att jag kör sönder fogarna istället.
Ni som målat er tegelfasad, hur har ni gått till väga med målningen? Har ni haft något medel och tvättat med innan, har ni grundat teglet innan ni målat det? Har ni rollat eller målat med pensel?
Bifoga även en bild på hur fasaden ser ut nu med alla små ”fötter” efter klätterbusken.
Tack på förhand!
Ett otyg med dessa växter med fötter som går in i dom sprickor och hål som finns i tegel , dom sitter rätt långt in och ska du heltäcksmåla , så prova med en roterande stålborste och lågt varv på maskinen, Det kommer att bli lite rosor på teglet men färgen täcker det. OBS Handskar och ögonskydd ett måste då en del av borsten går av och far iväg
Produkter som diskuteras: "ögonskydd"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Har även funderat på de alternativet, men känns också som om fogarna kommer ta stryk av det. Men de är kanske värt att ge det en chans åtminstone.J jonaserik skrev:Ett otyg med dessa växter med fötter som går in i dom sprickor och hål som finns i tegel , dom sitter rätt långt in och ska du heltäcksmåla , så prova med en roterande stålborste och lågt varv på maskinen, Det kommer att bli lite rosor på teglet men färgen täcker det. OBS Handskar och ögonskydd ett måste då en del av borsten går av och far iväg
Glöm inte andningsskydd! Stendamm är rätt obra att dra ner i lungorna. (Även tegeldamm får räknas som stendamm...)
Hej hur gick det med projektet?AWWENATION skrev:
Tjena!
Tack på förhand!![]()
Vi köpte hus från 80tal och har samma problem.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden