Byggahus.se

Måla tapetserade köksluckor

1. Ozma88
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Jag ska måla om köksstommar och luckor för första gången och skulle behöva lite vägledning kring förarbetet framförallt.

Luckorna är delvis tapetserade och under tapeten sitter nån form av spånskiva medan ramen är av hela brädor. Tapeten är riktigt äcklig och ska bort!

Frågan är hur noggrant jag behöver putsa upp underlaget sen? Tapeten kommer av lätt, men klistret sitter hårt och där är två lager färg under det. Jag körde med ett multiverktyg med skrapa för att få bort allt men det tog 1,5 timme för en lucka och dessutom tog spånskivan lite stryk. Mina slipmaskiner orkade inte slippa igenom klister/färg. Finns ett snabbare och/eller bättre sätt att få bort detta? Handfärgskrapa? Starkare slipmaskin?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20200801_173008.jpg
    20200801_171010.jpg
    20200730_222510.jpg

Luckorna ska målas i heltäckande färg när de är redo.

2. SkitOxe
    Medlem · Nivå 6
    Du lär få utan slät och fin nog för att måla på. Känner du ojämnheter med fingrarna när du drar dom över så kommer dom garanterat synas när den är målad. Men slipa är ju inte det enda alternativet. Du kan ju också spackla upp en ny yta.

3. Ozma88
    Medlem Nivå 1
    Ja, jag kommer nog få bredspackla dem när de är färg- och tapetfria. Det är lätt att råka få med lite flisor när jag skrapar dem. Märker att det går lättare när skrapan blir varm, så det vore kanske en idé att dra över med en värmepistol först för att underlätta den delen?

4. SkitOxe
    Medlem · Nivå 6
    Ja absolut. Värme brukar underlätta en hel del!

5. Ozma88
    Medlem Nivå 1
    • Laddar…
  6. SkitOxe
    Medlem · Nivå 6
    Du kan absolut spackla igen. Att det blir sådär är helt normalt. Ibland kan det vara omöjligt att se vart det är ojämnt innan grundfärgen kommer på.

7. Bo arnold
    Medlem Nivå 1
    Man skall alltid grunda innan man spacklar med snickerispackel

8. Ozma88
    Medlem Nivå 1
    Okej, så har jag inte uppfattat det. Vad vinner man på det?

9. Bo arnold
    Medlem Nivå 1
    På snickerier börjar man alltid med att grunda ytan därefter spacklar man snickerispackel sitter inte så bra på omålat sandspackel däremot sitter bäst på omålat men användes inte på snickerier bara väggar i tak. Är gammal målare