Måla taktegel som är gammalt!

1k läst  28 svar

1. S
    Medlem Nivå 7
    Mitt tegel tak är gammalt och fult men verkar fullt funktionellt. Tänkte jag skulle måla det, men vill hitta billigare alternativ än dom färger som finns på måleributiken. där en burk kan gå på 1500kr

Ngn som använt biltemas mur och puts färg utomhus? Eller finns det andra färger som fungerar?
    Och räcker det med att borsta taket eller bör det tvättas? Har målartvätt som borde göra ett ok jobb.

2. S
    Medlem Nivå 7
    Hittar hagmans betongfärg men det är ju bara för betongtak tror jag? och lite för dyr för mig

3. thomas33
    Renoverare · Nivå 14
    Granne målade för en 20 år sedan sitt betongtak med murfärg och det höll sig svartare betydligt längre än vi som inte gjorde något åt våra tak. Idag är det däremot ingen skillnad. Jag har ingen aning om vilken tillverkare av färg det var, men det tog tid att stöppla in färg i nederkanterna på takpannorna innan de kunde rolla med liten roller.
    Två gånger målade de och jag insåg då att det är fint med blekgrått tak! :D

4. S
    Medlem Nivå 7
    Okej! Det var en del jobb att måla taket helt enkelt :)

5. W
    Medlem · Nivå 6
    Du kan väl experimentera kanske med utspätt vattenglas och oxidpigment, järnoxid om det är rött tegel.

6. D
    Medlem · Nivå 17
    Tegel bör nog inte målas. Varför upplever du att du har det behovet?

7. S
    Medlem Nivå 7
    Teglet är väldigt fult. Och vi la ett svart plåttak mot det röda tegeltaket.

8. S
    Medlem Nivå 7
    Provade tvätta en tegelpanna ikväll och den smutsen satt väldigt hårt

9. S
    Medlem Nivå 7
    Kanske målar plåten röd istället

• Laddar…
  10. D
    Medlem · Nivå 17
    Tvättning är nog ett bättre alternativ.

11. S
    Medlem Nivå 7
    Det kommer bli väldigt svårt atti få bort.
    Men det kanske finns risk att man spräcker takpannor då man springer runt på tegeltaket?
    Det ska ju både rengöras, grundas och sedan målas

12. S
    Medlem Nivå 7
    Såhär ser takplattorna ut. Jag gissar det är nästan omöjligt att göra rent dom.

13. thomas33
    Renoverare · Nivå 14
    Du skulle kunna prova "Grön Fri" eller liknande produkter innehållande bensaltensid.
    Spruta taket och sen sköter rengöringen sig själv, men kan ta något år innan det mesta försvunnit.

14. W
    Medlem · Nivå 6
    Precis, inte målning som är lösningen här utan bensaltensid.

15. S
    Medlem Nivå 7
    Jag kommer att måla. Det kanske inte är det enklaste men det snyggaste

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: