Om man vill måla nya furutak kritvita men tycker att det är för slabbigt med limfärg, vill undvika linoljefärg som gulnar, och inte kan tänka sig moderna plastfärger, finns det några alternativ kvar?
1 016 läst · 15 svar
1k läst
15 svar
Måla tak - alternativ till limfärg?
Sida 1 av 2
-
-
-
14 jan 14:12 #3
numera mycket begränsad.- Laddar…
-
14 jan 14:24 #4
-
14 jan 14:26 #5
-
Stefan N
Verktygstokig- Stockholm Täby
- Medlem jan 2009
- 10 835 inlägg
- 7 348 gillningar
- 833 bilder och filmer
-
-
-
14 jan 21:36 #10
Jag har målat mkt med auro tak- och väggfärg. Trevlig och lättmålad färg. Nu uppfattade jag ts som att det var trä tak? Auro gör snickerifärg nu också men den har jag inte testat. Det borde dock kunna vara ett alternativ för ts.
- Laddar…
-
15 jan 19:19 #11
-
15 jan 19:20 #12
-
15 jan 21:16 #13
Om ni inte vill måla med moderna färger finns nog inget ytterligare alternativ som jag kan komma på.
Det skulle vara att pappspänna och måla med auro tak- och väggfärg. Den är helmatt. (Jag har läst om folk som målat den direkt på trä men det är inget färgtillverkaren rekommenderar.)
Finns det fönster i rummet som ska målas?
Vit/ljus linoljefärg och äggoljetempera gulnar när den målade ytan inte blir utsatt för dagsljus. -
Medlem · Skåne · 1 362 inlägg 15 jan 22:3515 jan 22:35 #14
I Amerika använd(e)s mycket mjölk-/kaseinfärg, och har väl använts en del i Sverige också. Funkar på trä, ingen olja så den bör ju inte gulna, och matt som bara den!
Inte heller den har jag tyvärr någon erfarenhet av, men t.ex. i denna rapporten finns en hel del info.
Läser som hastigast att man gärna grundar med limvatten, men exakt hur den skiljer sig från limfärg i beteende och hantering vet jag inte. Återkom gärna vad du kommer fram till, så kan jag också lära mig något!- Laddar…
-
15 jan 22:59 #15
Men det är väldigt mycket pulver att köpa om man bara vill testa hur det är att måla med. Kan vara värt att göra egen för att se hur det blir.
I texten liknas färgen med grädde. Det låter ju inte lika slabbigt som limfärg, det är ju mer som att måla med mjölk och väldigt skvättigt.