2 915 läst · 15 svar
3k läst
15 svar
Måla tak - alternativ till limfärg?
Sida 1 av 2
Alltså gammal klassisk grundfärg för snickerier då innan lösningsmedlen mer eller mindre förbjöds? Kanske kunde vara något - någon tanke om var man kan hitta? Utomlands kanske?K karln skrev:
Tack för tips, men efter att ha kollat på färgen är den tyvärr inget alternativ eftersom ”lackfärgen” som rekommenderas till trä har glans 30 - jag söker ett helmatt alternativ.Microkatten skrev:
Rätt uppfattat - det är ett trätak, men snickerifärgen blir för blank tyvärr.Jiji skrev:
Som jag förstår det ska den vara halvblank, glanstal 30.krillek skrev:
Om ni inte vill måla med moderna färger finns nog inget ytterligare alternativ som jag kan komma på.
Det skulle vara att pappspänna och måla med auro tak- och väggfärg. Den är helmatt. (Jag har läst om folk som målat den direkt på trä men det är inget färgtillverkaren rekommenderar.)
Finns det fönster i rummet som ska målas?
Vit/ljus linoljefärg och äggoljetempera gulnar när den målade ytan inte blir utsatt för dagsljus.
Produkter som diskuteras: "Vit linoljefärg"

Linoljefärg Vit Titan-zink Ottosson
För inomhus- och utomhusbruk
99 kr inkl moms
Läs mer
I Amerika använd(e)s mycket mjölk-/kaseinfärg, och har väl använts en del i Sverige också. Funkar på trä, ingen olja så den bör ju inte gulna, och matt som bara den!
Inte heller den har jag tyvärr någon erfarenhet av, men t.ex. i denna rapporten finns en hel del info.
Läser som hastigast att man gärna grundar med limvatten, men exakt hur den skiljer sig från limfärg i beteende och hantering vet jag inte. Återkom gärna vad du kommer fram till, så kan jag också lära mig något!
Läser som hastigast att man gärna grundar med limvatten, men exakt hur den skiljer sig från limfärg i beteende och hantering vet jag inte. Återkom gärna vad du kommer fram till, så kan jag också lära mig något!
Väldigt spännande. Verkar inte så svårt att göra själv. Hittade dock pulver att blanda med vatten också. https://www.auro.se/tak-och-vaggfar...info/product/445-200-kalkkaseinfarg-751-3-kg/Microkatten skrev:
I Amerika använd(e)s mycket mjölk-/kaseinfärg, och har väl använts en del i Sverige också. Funkar på trä, ingen olja så den bör ju inte gulna, och matt som bara den!Inte heller den har jag tyvärr någon erfarenhet av, men t.ex. i denna rapporten finns en hel del info.
Läser som hastigast att man gärna grundar med limvatten, men exakt hur den skiljer sig från limfärg i beteende och hantering vet jag inte. Återkom gärna vad du kommer fram till, så kan jag också lära mig något!![]()
Men det är väldigt mycket pulver att köpa om man bara vill testa hur det är att måla med. Kan vara värt att göra egen för att se hur det blir.
I texten liknas färgen med grädde. Det låter ju inte lika slabbigt som limfärg, det är ju mer som att måla med mjölk och väldigt skvättigt.